Als bedrijf of merk wil je je positief onderscheiden van je concurrenten. Dat kun je online doen door het delen van relevante content over jouw bedrijf of merk. Ik schreef eerder al eens over de kracht van een referentie. Moraal van dat blog: we raken sneller overtuigd van een product of dienst, ten opzichte van de concurrentie, als er positieve referenties naar voren komen bij het zoeken op internet.
Een minibioscoop
Ook offline zijn er diverse mogelijkheden om je te onderscheiden van de concurrentie, dat bewijst bijvoorbeeld interieurwinkel Fest. Ik stuitte van de week op een artikel in het Parool; ‘Bij interieurwinkel Fest probeer je je nieuwe bank uit terwijl je huilt om Mufasa’s dood’. Fest ontwerpt meubels en accessoires die zich naar eigen zeggen kenmerken door het aantrekkelijk design, de betaalbaarheid en kwaliteit. In de pas geopende winkel in Amsterdam biedt zij haar klanten de mogelijkheid om een bank écht te testen voordat de daadwerkelijke koopbeslissing gemaakt wordt. De interieurwinkel in Amsterdam heeft namelijk een minibioscoop waar bezoekers banken kunnen uitproberen, wie wil dat nou niet!
Een duidelijke what’s in it for me
De bioscoop ervaring past binnen de visie van het bedrijf: de klant voorzien van een next-level winkelervaring. Bezoekers kunnen bij deze Fest winkel terecht voor een showroom vol met meubels en woonaccessoires, of voor interieuradvies op afspraak. Maar bij deze winkel kunnen bezoekers dus ook een film kijken in de bioscoop, waar alle banken uit de collectie kunnen worden getest. Je moet er wel even de tijd voor nemen, maar ik vind het slim bedacht. Of je investeert in één bezoek(je) aan deze winkel die je dus kunt combineren met het kijken van een film of serie, of gedurende je vrije zaterdag langs 10 verschillende interieurwinkels op zoek naar de perfecte, lekkerst zittende bank. En dan weet je nog niet of je de juiste keuze hebt gemaakt, want thuis ‘hang’ je meestal op de bank, maar wanneer je een bank uitprobeert in de winkel ga je vaak braaf rechtop zitten, toch? Deze next-level winkelervaring van Fest draagt in ieder geval bij aan de identiteit van het merk, de ‘what’s in it for me’ wordt duidelijk voor (potentiële) klanten. What’s in it for you? Wil je ook een heldere missie en visie formuleren? Heb je hulp nodig bij het neerzetten van de identiteit van jouw organisatie of merk? Bel ons gerust, wij helpen je graag. Tot de volgende keer, Els