Hoe negatief nieuws in jouw branche kansen voor publiciteit creëert

Zonnepaneeleigenaren waren er al van op de hoogte, maar door de uitzending van AVROTROS Radar afgelopen week nu heel Nederland: omvormers van zonnepanelen die plotseling uitschakelen. Het consumentenprogramma besprak het probleem van het overbelaste elektriciteitsnet. Andere landelijke nieuwsmedia gingen ze al voor. Wat mij opviel is de manier waarop deze media berichten. Elk medium gaat namelijk in op het probleem van een vol elektriciteitsnet, maar geen één biedt een mogelijke oplossing. Dat is een gat waar ik samen met mijn collega’s voor onze opdrachtgevers op in kan springen.
Author Casper van Diemen
Date 21 september 2023
Categorie Blogs & Vlogs
Name Jeroen van Beek
dark-clouds-332778_1280
Date 21 september 2023
Categorie Blogs & Vlogs
Name Jeroen van Beek

Zonnepaneeleigenaren waren er al van op de hoogte, maar door de uitzending van AVROTROS Radar afgelopen week nu heel Nederland: omvormers van zonnepanelen die plotseling uitschakelen. Het consumentenprogramma besprak het probleem van het overbelaste elektriciteitsnet. Andere landelijke nieuwsmedia gingen ze al voor. Wat mij opviel is de manier waarop deze media berichten. Elk medium gaat namelijk in op het probleem van een vol elektriciteitsnet, maar geen één biedt een mogelijke oplossing. Dat is een gat waar ik samen met mijn collega’s voor onze opdrachtgevers op in kan springen.


Negatief nieuws in jouw branche kan onverwachte kansen creëren als je er op de juiste manier naar kijkt. Neem dus bijvoorbeeld het recente probleem van omvormers – apparaten die zonne-energie omzetten in elektriciteit geschikt voor gebruik – die plotseling uitvallen. Verspilde energie en misleide consumenten met als gevolg negatieve publiciteit v
oor de branche. Door proactief te reageren op deze ontwikkelingenen mogelijke oplossingen te bieden, speel je niet alleen in op de behoeften van consumenten, maar versterk je ook je marktpositie.

Dat is waar ik om de hoek kom kijken. Ik ben op een dag voortdurend bezig met marktonderzoek en houd nauwlettend het nieuws in de gaten om de nieuwste ontwikkelingen te identificeren, nog vòòr deze vaak het (landelijke) nieuws halen. Met deze inzichten schakel ik met opdrachtgevers om nieuwshaakjes te creëren die niet alleen inspelen op de huidige marktomstandigheden, maar die ook vooruitkijken naar de toekomst. Samen met mijn collega’s geef ik hun reden om de publiciteit op te zoeken, waarvoor wij vervolgens aan de slag gaan.


Ik houd ervan. Kansen spotten en inspelen op de actualiteit. Kort op de bal zitten. Waar we normaal gesproken zelf nieuws maken voor onze opdrachtgevers, reageren we nu zelf op het bestaande nieuws. Kritisch wel te verstaan. We positioneren onze opdrachtgever als logische gesprekspartner en bieden deze aan bij onze mediacontacten. Door deze proactieve benadering blijven we concurrenten een stap voor en zorgen we ervoor dat onze opdrachtgevers het middelpunt van gesprek blijven. Het draait allemaal om het omarmen van actualiteit en het grijpen van kansen die zich voordoen in de snel veranderende wereld die PR heet.

09-04-2024 Ieder jaar kiest Continews een goed doel uit om gedurende 12 maanden gratis voor te werken. Een gift in de vorm van een Nicheabonnement, waarbij maandelijks proactief media-aandacht wordt gegenereerd. Afgelopen jaar viel de keuze op Made Blue Foundation.
18-01-2024 Univé Noord-Holland is een regionale vestiging van Univé, een Nederlandse verzekeringsmaatschappij die opereert als een coöperatie. Dat doen ze onder andere vanuit twaalf winkels verspreid over Noord-Holland, het Groene Hart en Zwolle. Al sinds 1794 helpt Univé Noord-Holland risico’s te voorkomen, gevolgen te beperken en te verzekeren wat écht nodig is. Karin Groot van Univé Noord-Holland vertelt over hun manier van werken en over de samenwerking met Continews.
24-11-2022 BungalowSpecials, onderdeel van BookerZzz, in 2004 opgericht naar de succesformule van HotelSpecials.nl. Op de vergelijkingssite kunnen mensen eenvoudig bungalows uitzoeken en tegen de laagste prijs boeken. Fredrik Jansson, mede-eigenaar van onder andere BungalowSpecials, vertelt waarom hij Continews ingeschakeld heeft voor het versterken van zijn naamsbekendheid op de Nederlandse markt.
Vorige
Volgende
Wij maken van jouw merk een bron van informatie voor relevante media