Afgelopen hebben wij een sessie bij Globrands gehad. Zij helpen bedrijven met het bedenken van namen en hebben onder anderen meegewerkt aan namen zoals: Schuddebuikjes, Thalys, Senseo, Flippo’s etc. Gaaf toch? Wat me erg is bijgebleven van deze sessie is het associëren. Onbewust maken we de hele dag eigenlijk associaties. We plaatsen mensen in hokjes, doen aannames en associeren erop los. En jij ook!
Want als ik rook zeg, zeg jij? ……. Inderdaad, VUUR!
En zo werkt dat ook als jij een naam hoort die je nog nooit gehoord heb, is het een beschrijvende naam zoals: De tosti-zusjes. Dan leg jij de associatie met twee zusjes die tosti’s maken. Maar dat werkt niet alleen bij namen zo, bij alle zintuigen. Ruik jij namelijk citroen, dan is de kans groot dat je aan schoonmaken denkt aangezien er in veel schoonmaakmiddelen citroen zit verwerkt. Of tequila… Wat jij wilt 😉 Wanneer we het over merkbeleving hebben, heb je het dus eigenlijk gedeeltelijk over associaties. Het maakt wel degelijk uit hoe jij gekleed bent, hoe je praat, in wat voor beker je koffie schenkt, hoe je offertes opgemaakt zijn etc. Want onbewust worden hier allemaal associaties mee gelegd. En hoe beter deze dingen in één lijn liggen, hoe krachtiger jouw merk. Dus, ruil je joggingsbroek maar weer in voor ’n goeie pantalon. Tom Winter