Vaak krijg ik van klanten vragen over hoe vaak ze moeten bloggen voordat ‘het’ zin gaat hebben. Met andere woorden: ‘hoeveel geld en energie moeten we in creatie van content steken voordat er geld uit komt’. Ik geef dan graag onze eigen organisatie als voorbeeld. Iedereen die bij Van Diemen PR werkt, maakt elke week content. Dat kan een blog, vlog of design zijn. Alles is goed, zolang het maar te maken heeft met effectieve PR.
Verplicht? Trappen die jongelui daarin?
Je leest het goed. Iedereen die bij ons werkt. We hebben ons namelijk de verplichting opgelegd onze kernwaarden actief uit te dragen. Bijvoorbeeld ‘we share our passion’. Deze kernwaarde komt erop neer dat wij gepassioneerd zijn over het vak pr-advies en deze passie graag delen. Om die kernwaarde concreet te maken, hebben we er een kpi aan gekoppeld. Zo hebben we afgesproken dat iedereen ééns per week een blog/vlog/visual post, wat zelfs voor mensen die actief zijn in het communicatievak meer dan eens een uitdaging blijkt. Ook hier wordt wel eens gemopperd over verplichtingen, óók als die zelf opgelegd zijn ?
Hebben we elke week nieuwe klanten door die blogs?
Nee. Ik denk dat het zeker in btb niet zo werkt, omdat de lead time wat langer is. Het komt niet elke dag voor dat iemand een blog leest en direct daardoor een (ander) pr-bureau inhuurt. Wanneer de lead time daarentegen kort is en je potentiële klant al actief aan het zoeken is, kan een conversie wel sneller plaatsvinden middels het frequent posten van nieuwe content. Het levert aantoonbaar veel en goed webbezoekers op. In dit geval levert een blog binnen één dag na plaatsing ruim 80 unieke bezoekers op dragen blogs met een algemeen onderwerp nog lang bij aan de vindbaarheid. Verder sturen we blogs met algemene onderwerpen naar vakmedia. Zij plaatsen het vervolgens als free publicity, met als mooie bijkomstigheid dat wij de nog niet actief zoekende klant aanspreken. Natuurlijk zijn de blogs ook te gebruiken voor onze nieuwsbrief en social, wat ons extra contactmomenten oplevert. Verder merk je, denk ik, snel genoeg aan de reacties of iets zin heeft. In ons geval weet ik heel zeker dat dit zo is, omdat we hierover persoonlijk worden aangesproken en we er regelmatig goede leads uit halen. Al met al voldoende motivatie om onze passie voor ons vak te blijven delen, óók als we zelf menen andere prioriteiten te hebben ? Dus wat heb je hieraan (in kader)
- Wanneer een afspraak past bij de kernwaarden van de organisatie is het niet erg om dingen verplicht te stellen;
- Bloggen gaat goed wanneer het over je passie gaat;
- Een hoge frequentie van blogs zorgt dat je in beweging blijft;
- Vaak bloggen heeft wel degelijk een positief effect op je business.
Casper van Diemen