Wanneer je je doelgroep analyseert, kom je achter de juiste informatie om je producten en diensten goed aan te kunnen bieden. Bij het analyseren van je doelgroep kun je bijvoorbeeld denken aan leeftijd, geslacht, gedrag en intentie, maar ook hoe je haar het beste kunt bereiken. Wat zijn de interesses, wat voor type mensen zijn het, hoe ziet het inkomen eruit en wat is de motivatie? Het is belangrijk dat je producten en diensten in lijn staan met je content en op wat de wensen en behoeften van de doelgroep zijn. Mogelijkheden bij doelgroep targeting Als er iets is waar bijna iedereen dagelijks wel eens wat opzoekt, dan is dat Google wel. Zoekopdrachten in Google zijn nog steeds de meest gebruikte informatiebron van mensen. Vaak is het zo dat het zoekgedrag van mensen geregistreerd wordt. Op deze manier verzamelt Google gegevens over bezoekers en deelt deze bezoekers in bepaalde doelgroepen in. Vervolgens kunnen adverteerders hier gemakkelijk op reageren en de juiste boodschap richten. Vier pijlers van doelgroep targeting Google kan vier soorten doelgroep targeting criteria gebruiken om de gewenste doelgroep op het juiste moment te bereiken. Deze zijn als volgt:
1. Remarketing en vergelijkbare doelgroepen
Bij remarketing kan er aan twee manieren worden gedacht. Vaak wordt er op een website gevraagd om de cookies te accepteren, de verzameling van deze cookies is een vorm van remarketing. De andere manier heeft te maken met gegevens, emailadressen en telefoonnummers, ook wel CRM-data.
2. Affiny doelgroepen
Affiny doelgroepen zijn doelgroepen waarbij Google met alle data die zij hebben, vooraf bepaalde doelgroepen met specifieke kenmerken heeft gedefinieerd. Deze specifieke kenmerken hebben te maken met bepaalde interesses waarbij je via deze interesses weer mensen kunt bereiken.
3. In-market en custom intent
Het koopproces van een persoon bestaat uit meerdere fases, zo heb je als eerst de oriëntatiefase. In-market doelgroepen zijn doelgroepen die al iets verder zijn dan deze oriëntatiefase. Zij zijn op zoek naar specificaties van een product of dienst.
4. Demografie
De vierde doelgroep targeting criteria is demografie. Dit komt eigenlijk neer op het targetten van leeftijd, geslacht, gedrag en intenties Bij het targetten van je doelgroep is het belangrijk dat je producten en diensten in lijn staan met je content en de wensen en behoeften van jouw doelgroep. Als je een doelgroep hebt die voornamelijk uit kinderen bestaat, is de kans groot dat ouders/ verzorgers een rol spelen bij het koopproces van deze kinderen. Het is bij deze doelgroep belangrijk om in je communicatie rekening te houden met de kinderen en ook de ouders/ verzorgers van hen. Wanneer je jouw doelgroep getarget hebt, is het natuurlijk belangrijk om deze via de juiste communicatiemiddelen te bereiken. Per doelgroep varieert het welk middel beter werkt, maar doordat er een duidelijk profiel geschetst is, is het makkelijker om de juiste middelen in te zetten. Zorg ervoor dat je precies weet wat je doelgroep is en wat je wilt bereiken bij deze doelgroep. Stem vervolgens hierop je communicatiemiddelen af. Bekijk ook zeker onze huidige campagne! https://vandiemenpr.nl/diensten/strategie/id-3-in-lijn-brengen-van-alle-tools/