Influencers inzetten voor PR, waarom zou je dat doen?

Influencers. Ze zijn niet meer weg te denken uit de hedendaagse PR-wereld. Maar toch blijven de meningen hierover verdeeld. In deze blog vertel ik hoe je influencer marketing effectief kunt inzetten.
Author Puck Peters
Date 22 december 2022
Categorie Blogs & Vlogs
beeld bij blog influencer PR
Date 22 december 2022
Categorie Blogs & Vlogs

Influencers. Ze zijn niet meer weg te denken uit de hedendaagse PR-wereld. Maar toch blijven de meningen hierover verdeeld. In deze blog vertel ik hoe je influencer marketing effectief kunt inzetten.

 

Mond-tot-mond reclame
Influencer marketing is ontstaan uit misschien wel de oudste vorm van ‘free publicity’: mond-tot-mond reclame. Een effectieve manier in de communicatiestrategie die nog steeds dagelijks (bewust of onbewust) ingezet wordt.

 

Autoriteit en sympathie
In de regel neemt men meer aan van iemand de we kennen en waar we sympathie voor hebben. Daarnaast neigen we meer te luisteren naar mensen met autoriteit. Uit onderzoek is gebleken dat 8 op de 10 mensen vertrouwen heeft in de aanbevelingen van familie en vrienden. Zo werkt dat niet alleen met mond-tot-mond reclame, ook met het inzetten van influencers. Influencers worden vaak gezien als voorbeeld, als autoriteit. En we volgen een influencer natuurlijk omdat we de desbetreffende persoon sympathiek vinden. Uit onderzoek blijkt dat maar liefst 70% van de consumenten influencers als een betrouwbare bron ziet. Dus waar wacht je nog op?

 

Hoe meer bereik, hoe beter?
Vaak wordt er gedacht dat hoe meer volgers een persoon heeft, hoe effectiever de campagne is. Klinkt in eerste instantie misschien logisch, maar dat is het niet. Een groot bereik is altijd fijn, vooral als je in een korte periode naamsbekendheid wilt genereren. Maar bereik is zeker niet de alles beslissende factor in jouw campagne. Uiteindelijk werkt het vaak juist beter om micro-influencers in te zetten gefocust op een niche. Ook hier komen de gevoelens van sympathie en autoriteit weer om de hoek kijken. Micro-influencers hebben misschien minder volgers, maar hebben wel meer interactie met het publiek, waardoor er ruimte gecreëerd wordt voor sympathie. Hierdoor ontstaat er een duurzamere relatie tussen influencer en publiek.

 

Relaties met journalisten verleden tijd?
Betekent dit dat het gedaan is met het aangaan van relaties met journalisten en redacties? Zeker niet. PR gaat nog steeds om het opbouwen van relaties. Of dit nou met een influencer is of een journalist. Uiteindelijk gaat het erom dat je naar een duurzame relatie toewerkt waarmee je het juiste publiek weet te bereiken.

 

Benieuwd hoe wij aandacht voor jouw organisatie kunnen genereren onder het juiste publiek? Neem dan contact met ons op!

 

 

  • Puck Peters

 

Tags BtB
24-11-2022 BungalowSpecials, onderdeel van BookerZzz, in 2004 opgericht naar de succesformule van HotelSpecials.nl. Op de vergelijkingssite kunnen mensen eenvoudig bungalows uitzoeken en tegen de laagste prijs boeken. Fredrik Jansson, mede-eigenaar van onder andere BungalowSpecials, vertelt waarom hij Continews ingeschakel heeft voor het versterken van de naamsbekendheid op de Nederlandse markt.
12-10-2022 Foodello is een in Nederland vrij nieuwe online supermarkt. De retailer verkoopt voedsel en huishoudartikelen die niet in de winkelschappen belanden. Bijvoorbeeld vanwege een naderende tenminste-houdbaar-tot datum, een veranderde verpakking, of omdat een product uit het assortiment verdwijnt.
08-06-2022 Frank Griekspoor is mede-eigenaar van Griekspoor, een multifunctioneel familiebedrijf in de civiele techniek sinds 1968. De onderneming werkt aan bruggen, grond, weg en water, sport- en speelvoorzieningen en belijning. Dit doet zij voor publieke opdrachtgevers en private partijen. Hij is heel blij met Continews, omdat het bureau hen op professionele wijze laat opvallen in hun bijzondere sector.
Vorige
Volgende
Wij maken van jouw merk een bron van informatie voor relevante media