Social media, bijna iedereen heeft het. Instagram, Facebook, LinkedIN, noem het maar op. Je herkent allemaal wel de situatie dat je – soms gericht, soms doelloos – door je social media zit te scrollen. En tijdens dit scrollen…BAM!… zie je een post die blijft hangen. Ik had dit vorige week bij een post van Heineken. De dag na de bekendmaking van o.a. de IPhone 11 pro – met maar liefst DRIE camera’s – plaatst Heineken een afbeelding van de bovenkant van een Heinekenblikje op Instagram met niet één lipje om het blikje te openen, maar drie. Toegevoegde tekst: ‘The Can 11 pro’. BRILJANT! Met content inspelen op wat er in de wereld gebeurt, is een slimme zet. Waarom? Omdat mensen automatisch ‘aan gaan’ op actualiteiten. Weet dus wat leeft en speel daarmee. Zoals mijn collega Daisy onlangs schreef: lees een krant. (Of stel pushberichten in van nieuwssites of Google Alerts). De kunst van een goede inhaker is de juiste timing. Maak dus een planning ten aanzien van de thema’s waar jij met jouw organisatie op wilt inhaken en bereid deze alvast voor qua design. Online zijn uitgebreide kalenders te vinden waar (inter)nationale happenings te vinden zijn. En wees er snel bij met je posts, want anders is het moment voorbij. Dat zou jammer zijn van je inspanning. Kortom, maak heldere afspraken over wie wat wanneer post. Ook wat betreft spontane opvallendheden. Niets leuker dan een ad rem reagerende organisatie, toch? Inhaken zorgt voor aanhakers. Kortom, content creëren en publiceren op social media die inhaken op actualiteit: ik zeg doen! Mits je timing goed is, je ‘inhaker’ goed begrepen wordt en het past bij de gewenste identiteit van jouw organisatie. Wil je er een keer over sparren? Let me know! Groetjes Els.