Een goed uitgewerkte identiteit maakt duidelijk wat het voor klanten en potentiële klanten betekent om zaken te doen met jouw organisatie. Ook maakt het duidelijk voor de medewerkers binnen jouw organisatie wat er van hen verwacht wordt in termen van kennis, houding en gedrag. De identiteit omvat elementen waaronder de visie, missie en kernwaarden. Kernwaarden zijn veel meer dan een paar woorden die je ergens op je website knalt. Kernwaarden moeten geleefd worden door de medewerkers binnen jouw organisatie. Maar hoe motiveer je je medewerkers om de kernwaarden te omarmen? Medewerkers mee laten denken Bespreek met je medewerkers de kernwaarden, vraag hen waar zij aan denken bij de kernwaarden. Hoe komen de kernwaarden terug in hun dagelijkse werkzaamheden en welke acties komen daaruit? Als je je medewerkers laat meedenken, voelen ze zich niet alleen gehoord maar ook meer onderdeel van het proces. Zorg voor concrete voorbeelden Kernwaarden zijn slechts woorden totdat ze concreet gemaakt worden. Vaak zijn kernwaarden woorden die hoog-over zijn: bijvoorbeeld ‘Kwaliteit’. ‘Wij leveren kwaliteit’, dat zegt in principe niks specifieks over het product of de dienstverlening. Hoe uiten de kernwaarden zich voor de medewerkers in concreet gedrag? De voorbeelden die zij geven kunnen leiden tot concrete werkafspraken. Zichtbaar maken van de kernwaarden Maak de kernwaarden zichtbaar op de werkvloer door bijvoorbeeld posters te maken waar de kernwaarden in terugkomen. Zo wordt iedereen op de werkvloer dagelijks herinnerd aan de kernwaarden en blijven de gemaakte afspraken omtrent de kernwaarden beter hangen. Verwerkt ze ook in het introductieboekje voor nieuw personeel, want een goed begin is het halve werk. Nog geen heldere kernwaarden? Check dan eens onze ID-sessie. Groetjes Els.