Jezelf of jouw medewerker(s) bijscholen op het gebied van marketing en PR, das handig!

Zichtbaar zijn bij de doelgroep zowel on- als offline speelt binnen organisaties een steeds belangrijkere rol. De juiste PR & communicatiestrategie helpt hier absoluut bij. Want wie is eigenlijk jouw doelgroep, welke boodschap wil je overbrengen en via welke kanalen? Als PR-bureau helpen wij organisaties regelmatig met het neerzetten van een strategie en de uitvoering daarvan. Dit kunnen wij voor jou uit handen nemen, maar wij kunnen ook medewerkers binnen jouw organisatie opleiden. Ons zgn. bij- en omscholingstraject ‘Zelf doen’ bestaat uit twaalf modules. Wat houden deze modules precies in? Dat vertel ik je
Author ContiNews
Date 16 september 2021
Categorie Blogs & Vlogs

Zichtbaar zijn bij de doelgroep zowel on- als offline speelt binnen organisaties een steeds belangrijkere rol. De juiste PR & communicatiestrategie helpt hier absoluut bij. Want wie is eigenlijk jouw doelgroep, welke boodschap wil je overbrengen en via welke kanalen? Als PR-bureau helpen wij organisaties regelmatig met het neerzetten van een strategie en de uitvoering daarvan. Dit kunnen wij voor jou uit handen nemen, maar wij kunnen ook medewerkers binnen jouw organisatie opleiden. Ons zgn. bij- en omscholingstraject ‘Zelf doen’ bestaat uit twaalf modules. Wat houden deze modules precies in? Dat vertel ik je graag. Iedere module bestaat uit een zeer beknopt deel theorie en een groter deel waarbij mensen zelf (of samen met collega’s) opdrachten maken. 

  1. Gewenste identiteit & Kernwaarden

Je bent momenteel nog heerlijk in het begin en gaat aan de slag met de gewenste identiteit van de organisatie, kernwaarden, de positionering en propositie. Door goed met elkaar in gesprek te gaan en te brainstormen zullen we erachter komen waar de organisatie nou écht voor staat. 

  1. Positionering en propositie

Zodra de kernwaarden helder zijn gaan we aan de slag met het formuleren van de positionering en propositie. 

  1. Product- /doelgroepcombinaties

Om achter de product- /doelgroepcombinaties te komen, zal er door jullie een matrix ingevuld worden. We zullen uit gaan zoeken hoe jullie werken, maar ook wat jullie doen en voor wie. Zo zullen we tot een nog heldere positionering komen. 

  1. Doelgroep- /middelenmatrix

Nu helder is hoe de organisatie werkt, gaan we in dit deel nadenken over welke communicatiekanalen per doelgroep ingezet gaan worden. Hier wordt de doelgroep- /middelenmatrix voor gebruikt. Op deze manier worden doelgroepen afgezet tegen de gebruikte middelen. 

  1. Huisstijldragers

En nu? Alle communicatiedragers zullen in beeld worden gebracht. Wat houdt huisstijldragers in? Alle middelen of objecten die de visuele identiteit van de organisatie ‘dragen’. Door een duidelijk en herkenbaar beeld en deze eenduidig door te voeren op alle communicatiedragers blijft jouw ‘merk’ beter hangen. 

  1. De octopus

Je zal wel denken, octopus.. zo’n dier met 8 tentakels die in de zee leeft. Wat heeft dat met communicatie en PR te maken? Wij gebruiken het als metafoor, het lichaam van de octopus is de website en dat lichaam heeft eten nodig. De website is je landingsplaats van alle communicatiemiddelen die je inzet om de doelgroep te bereiken. De tentakels zijn de verschillende communicatiemiddelen die het lichaam voorzien van ‘eten’. 

  1. Planning

Je bent op dit moment al wat verder met de strategie en hebt ook al nagedacht over hoe je de doelgroep wil bereiken. Nu is een planning natuurlijk essentieel. Aan de hand van een content kalender maak je een planning voor alle content. 

  1. Conversiepagina’s 

Jouw website bestaat waarschijnlijk uit een heleboel landingspagina’s, maar worden deze ook goed gebruikt? Tijdens deze module zullen we kijken naar jullie website en landingspagina’s en zullen ze beoordeeld worden in hoeverre ze effectief gebruikt worden. 

  1. Focus

Vaak wordt er te veel en van alles wat gecommuniceerd. Wij geloven meer in een focusstrategie waarbij zowel specifiek gemikt wordt op de doelgroepen en het belichten van bepaalde diensten of producten. Hiernaast leent deze module zich zeer goed om doelstellingen scherp te stellen. 

  1. Meten van resultaten

Het eind van het traject is bijna in zicht, de basis van de strategie staat en je bent al bezig met focussen. In deze module zal het effect van jouw activiteiten gemeten worden. Het resultaat van het meten van deze resultaten hangt wel af van de focus qua strategie en meetinstrumenten. 

  1. Budget

Het laatste stapje… Budget. Aan alle activiteiten qua PR en marketingcommunicatie hangt natuurlijk een prijskaartje. Tijdens de laatste module van het Zelf doen traject wordt bepaald wat de activiteiten qua PR en marketingcommunicatie (mogen) kosten. Overzichtelijk voor jezelf én handig voor de baas ;-). 

  1. Wrap up & Presentatie

Jij hebt een enorme ontwikkeling doorgemaakt, maar dit is natuurlijk ook onwijs interessant voor je collega’s. Hetgeen wat je de afgelopen tijd hebt geleerd, zal je verwerken in een presenteer baar plan. In deze presentatie komen alle onderdelen van het traject aan bod. Ben jij na het lezen van deze modules geïnteresseerd geraakt in het bij en omscholen van jouw medewerkers? Kijk dan vooral hier voor meer informatie, kom snel een keer langs of neem telefonisch contact met ons op. Wij vertellen graag meer over het ‘Zelf doen’ traject. Groetjes, Els

09-04-2024 Ieder jaar kiest Continews een goed doel uit om gedurende 12 maanden gratis voor te werken. Een gift in de vorm van een Nicheabonnement, waarbij maandelijks proactief media-aandacht wordt gegenereerd. Afgelopen jaar viel de keuze op Made Blue Foundation.
18-01-2024 Univé Noord-Holland is een regionale vestiging van Univé, een Nederlandse verzekeringsmaatschappij die opereert als een coöperatie. Dat doen ze onder andere vanuit twaalf winkels verspreid over Noord-Holland, het Groene Hart en Zwolle. Al sinds 1794 helpt Univé Noord-Holland risico’s te voorkomen, gevolgen te beperken en te verzekeren wat écht nodig is. Karin Groot van Univé Noord-Holland vertelt over hun manier van werken en over de samenwerking met Continews.
Vorige
Volgende
Wij maken van jouw merk een bron van informatie voor relevante media