Zonnepanelen zijn de afgelopen jaren razend populair geworden. Ze beloven niet alleen groene energie en een positieve impact op het milieu, maar beloven – of beter beloofden – ook aanzienlijke financiële voordelen. Zonnepaneeleigenaren blijven echter praten over het sterk terugvallen van dit financieel voordeel op hun zonnestroomsysteem. Media berichten hier dan ook regelmatig over. Reden voor zonne-energiebedrijf Soly om zelf de media op te zoeken.
Soly deed een rondvraag bij haar klanten. Wat blijkt: eigenaren van zonnepanelen hebben zorgen over hun zonnepanelen, maar geen spijt hebben van hun beslissing. Onzekerheid over onder andere terugleverkosten en netproblemen blijken een grote aanmoediging voor de oriëntatie op de aanschaf van een thuisbatterij.
Enkele cijfers:
- 44% is enigszins bezorgd over de terugleverkosten die zij mogelijk moeten betalen. 30% is hierover erg bezorgd.
- 41% is enigszins bezorgd over uitschakelen omvormer vanwege netproblemen. 23% is erg bezorgd.
- 64% zou alsnog zonnepanelen hebben aangeschaft als dit thema had gespeeld in hun beslissingsfase.
- 76% overweegt, als gevolg van de recente berichtgeving, een thuisbatterij aan te schaffen.
De resultaten konden rekenen op aandacht van landelijke media. Zo besteedde AD Algemeen Dagblad uitgebreid aandacht aan de resultaten, zowel online als in de krant. Ook regionale media en vakmedia besteedden uitgebreid aandacht aan het onderwerp met een totaal bereik van miljoenen. En dat is slechts het begin. Zie onder deze blog een glimp van de publicaties.
Kortom, terwijl het financiële voordeel van zonnepanelen onder druk staat, zijn consumenten vastbesloten hun weg te vinden in een snel veranderende energiemarkt. Bezorgdheid rond zonnepanelen mag dan wel toenemen, de zoektocht naar duurzame oplossingen gaat onverminderd door. En media hebben er graag oren naar.