September staat bij ons in het teken van een van onze nieuwe diensten: het bij- en omscholingstraject ‘Zelf Doen’. Dit is een 12-weeks programma om één of meerdere medewerkers bij of om te scholen op het gebied van storytelling, PR en marketingcommunicatie. Een van de onderwerpen die aanbod komt: het meten van resultaten. Jouw PR en marketingcommunicatie-activiteiten zijn heel goed meetbaar, zolang je er maar duidelijke afspraken over maakt. De mate waarin je het effect van de PR en marketingcommunicatie inspanningen kunt meten is afhankelijk van de mate van focus qua strategie en in hoeverre jouw meetinstrumenten juist zijn ingesteld. Maak je bijvoorbeeld gebruik van Google Analytics? Middels deze tool kun je namelijk de statistieken van je website inzien. Het doel van Google Analytics is om je een duidelijk beeld te geven van o.a. de bezoekersstromen, verkeersbronnen en paginaweergaves. Zo kom je erachter of de content die je schrijft voor de website wel gelezen wordt. Hoe lang blijven mensen op de website en welke pagina’s bekijken ze. Welke meetinstrumenten zijn er nog meer? Naast Google Analytics zijn er nog meer meetinstrumenten. Zo kun je het effect meten via de statistieken van jouw social mediakanalen, inkomende telefoontjes en e-mails. Ook kun je effecten eten op basis van mediawaarde of leadtracking software (BtB). Wanneer je intern medewerkers hebt zitten die de meetinstrumenten kunnen monitoren én kunnen samenvatten, betekent dit dat je dagelijks de resultaten kunt inzien. Je ziet direct of iets werkt of niet. Een nieuwsartikel over een nieuw product online gezet op je website en social mediakanalen? 1 uur, 1 dag of 1 week later kun je perfect meten of het artikel aanslaat of dat er extra inspanningen nodig zijn om het bericht onder de aandacht te krijgen bij je doelgroep. De uitspraak ‘meten is weten’ bestaat niet voor niets. Nieuwsgierig geworden naar de statistieken? Of naar het ‘Zelf doen’ traject? Neem contact met ons op, ik vertel er graag meer over!
- Els