Nederlanders blijven massaal nieuws consumeren tijdens de zomervakantie

In de zomer blijft het gebruik van nieuwsmedia en magazines onverminderd doorgaan. Dit blijkt uit een onderzoek dat DPG Media in samenwerking met Panel Inzicht heeft uitgevoerd naar het mediagebruik van Nederlandse consumenten tijdens de zomervakantie. Het onderzoek werpt interessante inzichten op over hoe mensen hun tijd besteden aan media tijdens de vakantieperiode. Nederlanders blijven onverminderd nieuws tot zich nemen, of dat nu thuis of op vakantie is. Des te meer reden om als bedrijf ook in de maanden juli en augustus van je te laten horen.
Author Casper van Diemen
Date 27 juni 2023
Categorie Blogs & Vlogs

Wie denkt aan de zomervakantie, denkt als het gaat om media-aandacht, direct aan komkommertijd. Maar niets is minder waar!

In de zomer blijft het gebruik van nieuwsmedia en magazines onverminderd doorgaan. Dit blijkt uit een onderzoek dat DPG Media in samenwerking met Panel Inzicht heeft uitgevoerd naar het mediagebruik van Nederlandse consumenten tijdens de zomervakantie. Het onderzoek werpt interessante inzichten op over hoe mensen hun tijd besteden aan media tijdens de vakantieperiode. Nederlanders blijven onverminderd nieuws tot zich nemen, of dat nu thuis of op vakantie is. Des te meer reden om als bedrijf ook in de maanden juli en augustus van je te laten horen.

 

Zucht naar nieuws blijft groot
Terwijl Nederland zich opmaakt voor een welverdiende vakantie, blijft de zucht naar nieuws groot. Is de verleiding om je telefoon te pakken groot? Blijven we dezelfde apps dagelijks checken? Nemen we ons favoriete magazine nog steeds mee in de strandtas? Checken we nog dagelijks onze telefoon op pushberichten, de nieuwste Youtube filmpjes en de populairste Tik-Toks? Uit het onderzoek blijkt dat nieuwsmedia en tijdschriften ook tijdens de vakantieperiode populair blijven. Bijna de helft van de Nederlanders kiest voor een strandvakantie, terwijl natuurvakanties en cultuurvakanties ook vaak in overweging worden genomen. Vakantie is een ideale tijd om tot rust te komen, na te denken en plannen te maken voor het komende jaar.

 

Nieuwsapps populair
Opvallend genoeg blijkt dat 43% van de respondenten aangeeft dezelfde nieuwsbronnen te blijven gebruiken tijdens hun vakantie in het buitenland. Websites en apps worden nog steeds geraadpleegd om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws, zelfs wanneer je elders verblijft. Vorig jaar werd tijdens de zomermaanden vooral vanuit Italië en Frankrijk veel nieuws geconsumeerd via de nieuwsapps NU.nl en AD, wat resulteerde in bijna 9 miljoen pageviews. Dit is meer dan twee keer het gemiddelde aantal pageviews per maand in 2022.

Ook blijven dagbladen populair tijdens de vakantie, waarbij 46% van de respondenten aangeeft de krant te lezen. Men geeft wel aan de krant op vakantie vaak op een andere manier te lezen dan thuis. Bijna een vijfde van de mensen leest een andere Nederlandse krant of pakt herhaaldelijk hun eigen krant erbij.

 

Magazines vallen in de smaak
Interessant is dat vooral jongeren, in de leeftijdsgroep van 16 tot 29 jaar, tijdens de zomervakantie vaker magazines lezen. Ruim de helft van deze groep (52%) geeft aan even vaak of vaker een magazine te lezen tijdens hun vakantie. In de leeftijdsgroep van 30 tot 49 jaar is dit 43%. Bovendien geeft 52% van de jongeren aan dat ze wel eens praten over wat ze hebben gelezen in een magazine.

 

Doe er je voordeel mee
Je ziet dat het mediagebruik tijdens de zomermaanden niet stilvalt. Nieuwsmedia en magazines blijven relevant, zelfs wanneer Nederlanders op vakantie zijn. Of het nu gaat om het bijhouden van het laatste nieuws of het genieten van inspirerende verhalen, media blijft een belangrijk onderdeel van onze zomerse activiteiten. Als ondernemer zijnde is dit ontzettend waardevol om te weten. Wij adviseren je: doe er je voordeel mee!

Tags BtB | BtC | Duurzaamheid | e-commerce | Hotellerie / MICE | Travel
09-04-2024 Ieder jaar kiest Continews een goed doel uit om gedurende 12 maanden gratis voor te werken. Een gift in de vorm van een Nicheabonnement, waarbij maandelijks proactief media-aandacht wordt gegenereerd. Afgelopen jaar viel de keuze op Made Blue Foundation.
18-01-2024 Univé Noord-Holland is een regionale vestiging van Univé, een Nederlandse verzekeringsmaatschappij die opereert als een coöperatie. Dat doen ze onder andere vanuit twaalf winkels verspreid over Noord-Holland, het Groene Hart en Zwolle. Al sinds 1794 helpt Univé Noord-Holland risico’s te voorkomen, gevolgen te beperken en te verzekeren wat écht nodig is. Karin Groot van Univé Noord-Holland vertelt over hun manier van werken en over de samenwerking met Continews.
Vorige
Volgende
Wij maken van jouw merk een bron van informatie voor relevante media