Vacaturesites zijn er in overvloed (net als vacatures trouwens), maar het valt vaak toch vies tegen wat er aan informatie over het bedrijf wordt verteld in de vacature. Is dat niet juist het belangrijkste? Potentiële nieuwe medewerkers willen graag weten bij wíe ze komen werken. Past deze organisatie wel bij mij? Zijn er doorgroei mogelijkheden? Voel ik mij thuis in de bedrijfscultuur? Vragen die allemaal meespelen wanneer een potentiële nieuwe medewerker de vacature bekijkt en overgaat tot sollicitatie. Voor potentiële nieuwe medewerkers is de meeste informatie op jouw eigen website pas relevant op lange termijn (ze zoeken niet naar jouw diensten of producten, maar naar een baan!). Om op korte termijn succes te hebben in werving van nieuw personeel: ga je voor een andere aanpak en maak een ‘Werken bij’ website! Een ‘Werken bij’ website heeft een ander doel dan de corporate website, namelijk het werven van nieuwe medewerkers. Wat moet zo’n specifieke website bevatten en aan welke eisen moet deze voldoen om te overtuigen om te solliciteren? Ik geef je 3 tips:
- Laat medewerkers aan het woord Wie kan het verhaal van jouw organisatie beter vertellen dan de mensen die bij je werken. Op zo’n manier krijgt de organisatie een gezicht. Eventuele sollicitanten krijgen direct een goed beeld wat voor mensen er bij je werken. Je kunt bijvoorbeeld een interview afnemen en uitwerken, maar je kunt ook middels een video het interview vastleggen. Op deze manier creëer je niet alleen een goed beeld van het bedrijf, maar zorg je ook voor betrokkenheid onder de medewerkers.
- Investeer in een bedrijfsvideo Een goed geregisseerde bedrijfsvideo geeft potentiële nieuwe medewerkers binnen enkele minuten een beeld van de organisatie. Het is een goede manier om je bedrijf te presenteren. De figuranten in de video zijn toekomstige collega’s, de locatie is de toekomstige werkplek. Nieuwsgierig als wij mensen zijn willen we allemaal wel even ‘een kijkje in de keuken’ van onze potentiële nieuwe werkgever krijgen. Beeld van een organisatie krijgen geeft meteen vertrouwen en is daarmee een eerste belangrijke winst van de bedrijfsvideo. Op termijn draagt het ook nog eens bij aan de professionele uitstraling van je bedrijf en is het mogelijk de video nog een aantal keer op andere manieren te gebruiken, bijvoorbeeld op beurzen, bij evenementen en bij presentaties aan klanten.
- Jouw vacatures worden beter gevonden op Google Op een ‘Werken bij’ website hebben de vacaturepagina’s de hoofdrol. Met een ‘Werken bij’ website kun je de werkomgeving voor potentiële kandidaten veel beter in beeld brengen dan met een corporate website. Daarnaast is er veel minder ruis aanwezig. Zo is je pagina zoekmachinevriendelijk en kunnen potentiële nieuwe medewerkers beter afwegen of de baan, maar ook jouw organisatie bij hen past. En dat wil je, toch? Dus minder ruis en meer focus dragen bij aan een hogere conversie.
Klinkt dit als muziek in jouw oren, oftewel interesse in een ‘Werken bij’ website? Wij kunnen je helpen met de realisatie hiervan! Je hoeft ons maar te bellen of kom gezellig langs. Tot de volgende keer, Els