Wat is nieuws? Dat is met tegenwoordige termen als fake news, een belangrijke vraag, die je niet over het hoofd mag zien. Of wat dacht je van de scheidslijn tussen echt nieuws en marketing? Een interessant proces, want vaak benadert de klant dit vanuit een marketingperspectief. Met mijn journalistieke achtergrond kijk ik hier anders tegenaan. Een bepaalde manier van denken dus, die ik gedurende mijn eerste weken als stagiaire al veelvuldig in heb kunnen zetten om tot een interessant nieuwswaardig item te komen.
Hoe kom je bij een nieuwswaardig onderwerp terecht? Het antwoord is eigenlijk best simpel: geduld is een schone zaak. Wat marketing namelijk onderscheidt van journalistiek is het grondig research doen naar tal van onderwerpen. En uit ervaring kan ik je vertellen dat daar soms de nodige uren in kunnen zitten. En dan denk je misschien: kun je dat researchen niet weglaten? Dan zeg ik gelijk volmondig ‘nee’. Research doen, is key om een echt nieuwsitem te onderscheiden van een marketingpraatje.
Het klinkt dan easy: een beetje googelen totdat je extra informatie over een bepaald onderwerp vindt. Niets is minder waar. Goede journalistieke research bestaat uit het analyseren van andere journalisten en media (je wilt tenslotte ook onderscheidend zijn van je concurrenten); informatieve en betrouwbare bronnen zoeken, oftewel het spreken van mensen en het doorspitten van veel data en, als kers op de taart, eindig je vaak ook nog met ingewikkelde beleidsstukken in je handen.
Door met de opdrachtgever te sparren over het onderwerp en te laten zien hoe ik mijn research doe en wat daarvan de uitkomst is, kan ik op een goede en onderbouwde manier de opdrachtgever adviseren. Na dit stappenplan van researchen, overleggen en adviseren, komen we samen tot een nieuwsonderwerp dat we aan journalisten kunnen pitchen.
Hulp nodig bij het omtoveren van een marketingpraatje in een echt journalistiek nieuwswaardig verhaal? Ik help graag.
Roos Houtman