Nieuws of marketing? Research is key

Wat is nieuws? Dat is met tegenwoordige termen als fake news, een belangrijke vraag, die je niet over het hoofd mag zien. Of wat dacht je van de scheidslijn tussen echt nieuws en marketing? Een interessant proces, want vaak benadert de klant dit vanuit een marketingperspectief. Met mijn journalistieke achtergrond kijk ik hier anders tegenaan. Een bepaalde manier van denken dus, die ik gedurende mijn eerste weken als stagiaire al veelvuldig in heb kunnen zetten om tot een interessant nieuwswaardig item te komen. Hoe kom je bij een nieuwswaardig onderwerp terecht?
Author Roos
Date 19 september 2024
Categorie Blogs & Vlogs
Roos Houtman
Date 19 september 2024
Categorie Blogs & Vlogs

Wat is nieuws? Dat is met tegenwoordige termen als fake news, een belangrijke vraag, die je niet over het hoofd mag zien. Of wat dacht je van de scheidslijn tussen echt nieuws en marketing? Een interessant proces, want vaak benadert de klant dit vanuit een marketingperspectief. Met mijn journalistieke achtergrond kijk ik hier anders tegenaan. Een bepaalde manier van denken dus, die ik gedurende mijn eerste weken als stagiaire al veelvuldig in heb kunnen zetten om tot een interessant nieuwswaardig item te komen.

 

Hoe kom je bij een nieuwswaardig onderwerp terecht? Het antwoord is eigenlijk best simpel: geduld is een schone zaak. Wat marketing namelijk onderscheidt van journalistiek is het grondig research doen naar tal van onderwerpen. En uit ervaring kan ik je vertellen dat daar soms de nodige uren in kunnen zitten. En dan denk je misschien: kun je dat researchen niet weglaten? Dan zeg ik gelijk volmondig ‘nee’. Research doen, is key om een echt nieuwsitem te onderscheiden van een marketingpraatje.

 

Het klinkt dan easy: een beetje googelen totdat je extra informatie over een bepaald onderwerp vindt. Niets is minder waar. Goede journalistieke research bestaat uit het analyseren van andere journalisten en media (je wilt tenslotte ook onderscheidend zijn van je concurrenten); informatieve en betrouwbare bronnen zoeken, oftewel het spreken van mensen en het doorspitten van veel data en, als kers op de taart, eindig je vaak ook nog met ingewikkelde beleidsstukken in je handen.

 

Door met de opdrachtgever te sparren over het onderwerp en te laten zien hoe ik mijn research doe en wat daarvan de uitkomst is, kan ik op een goede en onderbouwde manier de opdrachtgever adviseren. Na dit stappenplan van researchen, overleggen en adviseren, komen we samen tot een nieuwsonderwerp dat we aan journalisten kunnen pitchen.

 

Hulp nodig bij het omtoveren van een marketingpraatje in een echt journalistiek nieuwswaardig verhaal? Ik help graag.

 

Roos Houtman

09-04-2024 Ieder jaar kiest Continews een goed doel uit om gedurende 12 maanden gratis voor te werken. Een gift in de vorm van een Nicheabonnement, waarbij maandelijks proactief media-aandacht wordt gegenereerd. Afgelopen jaar viel de keuze op Made Blue Foundation.
18-01-2024 Univé Noord-Holland is een regionale vestiging van Univé, een Nederlandse verzekeringsmaatschappij die opereert als een coöperatie. Dat doen ze onder andere vanuit twaalf winkels verspreid over Noord-Holland, het Groene Hart en Zwolle. Al sinds 1794 helpt Univé Noord-Holland risico’s te voorkomen, gevolgen te beperken en te verzekeren wat écht nodig is. Karin Groot van Univé Noord-Holland vertelt over hun manier van werken en over de samenwerking met Continews.
24-11-2022 BungalowSpecials, onderdeel van BookerZzz, in 2004 opgericht naar de succesformule van HotelSpecials.nl. Op de vergelijkingssite kunnen mensen eenvoudig bungalows uitzoeken en tegen de laagste prijs boeken. Fredrik Jansson, mede-eigenaar van onder andere BungalowSpecials, vertelt waarom hij Continews ingeschakeld heeft voor het versterken van zijn naamsbekendheid op de Nederlandse markt.
Vorige
Volgende
Wij maken van jouw merk een bron van informatie voor relevante media