De nieuwsbrief! We all love it or hate it. De ene nieuwsbrief inspireert ons en de andere nieuwsbrief irriteert ons, waar zit die afmeld knop?! Wij hebben hier op kantoor nét een interessant proces achter de rug: van irritatie naar inspiratie. Enkele highlights lees je in deze blog. De nieuwsbrief, is dat niet een museumstuk? Ik bedoel, we hebben Instagram, Facebook, de website… Waarom loont het dan tóch de moeite om ook een nieuwsbrief versturen? Omdat, komt ie…: Het regelmatig versturen van een nieuwsbrief is een middel om de relatie met (potentiële) klanten te verbeteren, waardoor hun loyaliteit naar jouw organisatie vergroot. Én dat versterkt weer jouw positie ten opzichte van jouw concurrenten, want; A) je blijft in beeld De mensen die zich hebben aangemeld voor jouw nieuwsbrief, blijven op de hoogte van jouw (nieuwe) producten en/of diensten. Doordat jouw organisatie regelmatig onder ogen komt van jouw (potentiële doelgroep), creëer je een sterkere breinpositie dan wanneer je dit achterwege laat. En B) je versterkt de band Doordat je je ontvangers deelgenoot maakt van interessante feiten, nieuwtjes of gebeurtenissen, versterk je de band tussen hen en jouw organisatie. Hoe sterker de band, hoe groter de loyaliteit is. Wij – Van Diemen PR – hebben de koppen wij elkaar gestoken en nog eens nauwkeurig naar onze nieuwsbrief gekeken. Wat willen wij delen, vertellen en laten zien? Het is belangrijk om tijdens dit proces het doel goed voor ogen te houden; hoe zorg je ervoor dat de nieuwsbrief van jouw bedrijf wél geopend wordt? Dat de lezers de inhoud van de nieuwsbrief daadwerkelijk lezen en doorklikken naar je website? Hierbij een paar tips:
- Geef écht relevante informatie.
Zorg dat je nieuwsbrief luchtig geschreven is met relevante, prikkelende content. En verstuur de nieuwsbrief regelmatig. Waarom? Omdat dit ervoor zorg dat content niet verouderd is. We lezen immers ook het nieuws van de dag en meestal niet het nieuws van gisteren, toch? Analyseer regelmatig je nieuwsbrieven op het aantal afmeldingen, hieraan kun je zien of je relevant genoeg bent.
- Maak je nieuwsbrief visueel aantrekkelijk
Mensen houden niet van lappen tekst. Binnen één seconde beslis ik of ik iets wel of niet interessant vindt en of ik verder wil kijken naar de inhoud. Wat wil ik hiermee zeggen is: maak gebruik van aantrekkelijk beeldmateriaal! Een boeiende kop tekst met een sprekende afbeelding of foto zegt vaak voldoende om de aandacht te trekken én vast te houden.
- Kwaliteit boven kwantiteit
Want wat is er irritanter dan geneuzel te ontvangen – in je toch al overvolle inbox – waar je niets aan hebt? … Maak je nieuwsbrief kort óf stel de nieuwsbrief uit als je niets te melden hebt. Zorg dat de kwaliteit past bij de gewenste identiteit van je organisatie, want alle communicatiedragers creëren het imago. Hapert dit, dan raak je je potentiële doelgroep kwijt. Ben je benieuwd naar onze nieuwsbrief, dan kun je je hier inschrijven. En wil je jouw nieuwsbrief een hogere inspiratiefactor geven, bel me dan. Ik kan jou of jouw collega’s leren hoe ze een dijk van een nieuwsbrief schrijven ?. Groetjes Els