Ik stuitte deze week op een artikel waarin uitgelegd werd dat Google een nieuwe update gedaan heeft waarin het algoritme is aangepast. Het is hetzelfde algoritme dat SEO professionals proberen te kraken om de hoogste in Google te worden. Maar met elke update realiseer ik me dat het steeds minder belangrijk is om je daar volledig mee bezig te houden en dat het veel meer loont om te investeren in onderzoek naar jouw identiteit. De update waar ik het over heb is: ‘BERT: Bidirectional Encoder Representations from Transformers’. Nogal wat moeilijke termen. Waar het op neer komt, is dat Google een slimmere tool gaat toepassen om de content op jouw website beter te analyseren en daarmee nóg meer rekening te houden met schrijf- en spreektaal. Wanneer jij dus op jouw website een groene sportauto verkoopt, wordt het nutteloos om jezelf levensvragen te stellen zoals ‘waar zoeken mensen op’ en ‘welke zoekwoorden zijn dat’ om daarop letterlijk de hele pagina af te stemmen. (Met als gevolg dat jouw site voor de bezoeker totaal oninteressant wordt omdat er tien keer hetzelfde staat. Bijvoorbeeld: groen sport auto, groene sportauto, sportauto groen, auto groen, sportmodel, sportief groen auto etc.) Een mooie ontwikkeling, al zeg ik het zelf. Het gaat tegenwoordig niet meer om de sneaky trucjes om hoger in Google te komen door middel van codes en link-buidling samenwerkingen, maar meer om de ‘oprechte’ ervaring van het bezoeken van de website en de content die aangeboden wordt. Het wordt allemaal steeds menselijker. Ben je populairder geworden doordat je met jouw innovatieve product een prijs hebt geworden en krijg je meer bezoekers op je website? Dan word je door Google beloont door hoger vertoond te worden. Heb jij je website aangepast zodat het voor je bezoekers makkelijk is om te navigeren? Weer een stapje omhoog. Oftewel: wanneer jij als organisatie hard werkt aan jouw onderscheidende positie in de markt en dit op een oprechte manier communiceert via de website, word je door Google automatisch beloond met een mooie plek in de zoekresultaten. Heb jij moeite met onderscheidend zijn of het verwoorden van jouw ‘oprechtheid’ op de website? Wij helpen je graag! Tom Winter