Wat doet een PR-adviseur nou precies? Dit krijg ik vaak te horen. Een belangrijk agendapunt in de dagelijkse praktijk is het pitchen van nieuwsverhalen aan media. Ik ga hierbij gelijk naar een specifieke journalist toe, die voor een bepaald medium werkt. Of ik ook bij freelancers pitch? Jazeker!
Alleen werken de spelregels dan wel weer net anders. Een freelancer werkt immers niet fulltime op dezelfde redactie. Heeft het dan nog wel zin om je verhaal te pitchen? Blijft de verhaalsuggestie dan niet te lang liggen en heeft de freelance journalist wel genoeg mogelijkheden om er daadwerkelijk mee aan de slag te gaan?
Zelf ben ik van mening dat freelance journalisten juist goede lieden zijn om je verhaal aan te pitchen. Als freelancer beschikt een journalist vaak over nuttige contacten van verschillende media in zijn of haar netwerk. Indirect kun je zo dus meer media bereiken.
Ook is het zo dat je als freelancer altijd op zoek bent naar verhalen om mee aan de slag te kunnen. Er moet tenslotte wel brood op de plank verschijnen. Uit eigen ervaring weet ik dat het niet altijd even makkelijk is om aan goede en nieuwswaardige onderwerpen te komen, zeker in bepaalde perioden van het jaar. Ieder onderwerpvoorstel is weer een stapje dichter bij een verhaal waar je als freelancer je punten mee kunt scoren.
Wil jij dat jouw nieuws op een professionele en goede manier aan media wordt gepitcht? Ik help je graag verder.
Roos Houtman