Pitchen: hoe doe je dat?

In plaats van het versturen van persberichten, focussen wij ons met Continews vooral op het pitchen van nieuwsideeën. Er zijn honderden manieren waarop je kunt pitchen. En geen een manier is goed of fout. Maar er zijn wel tips en tricks waar je tijdens, maar ook vóór het pitchen rekening mee kunt houden. Vorige week volgden Claire en ik een interne workshop pitchen. Benieuwd wat ik ervan heb opgestoken? Lees dan verder.
Author Casper van Diemen
Date 14 november 2022
Categorie Blogs & Vlogs
beeld blog pitchen
Date 14 november 2022
Categorie Blogs & Vlogs

In plaats van het versturen van persberichten, focussen wij ons met Continews vooral op het pitchen van nieuwsideeën. Er zijn honderden manieren waarop je kunt pitchen. En geen een manier is goed of fout. Maar er zijn wel tips en tricks waar je tijdens, maar ook vóór het pitchen rekening mee kunt houden. Vorige week volgden Claire en ik een interne workshop pitchen. Benieuwd wat ik ervan heb opgestoken? Lees dan verder.

 

Nieuws pitchen is meer dan alleen een telefoontje plegen. Als je gaat pitchen, is een goede voorbereiding essentieel. Succes bereik je alleen met nieuwswaarde, een goede pitch en natuurlijk een positief besluit van de journalist.

 

Wat is dan nieuws?
Om te bepalen of iets nieuws is, heb je een aantal criteria. Ga na of de informatie actueel is. Is de informatie een maand oud? Dan is het geen nieuws meer. Is de informatie belangrijk voor een grote groep mensen, dan kan het interessant zijn voor nationale media. Voor vakmedia focus je juist op een specifieke doelgroep. Verder zijn innovaties, afwijkende dingen, lokale veranderingen of human interest ook nieuws.

 

Ga voor een goed haakje
Tijdens de workshop heb ik geleerd dat 39% van de journalisten het liefst exclusief onderzoek wil. En laat dat nou net het sterke punt van Continews zijn. Dit is meteen een goed haakje voor jouw pitch. Andere goede haakjes kunnen zijn het inspelen op maatschappelijke thema’s, een actualiteit, een oplossing voor een probleem, expertise of stunts.

 

Voordat je gaat bellen…

  1. Zorg dat je alles compleet hebt: de uitgeschreven pitch, fotomateriaal en de nodige contactgegevens;
  2. Weet welke journalist je moet benaderen;
  3. Ik vind het handig om een belscript te maken met enkele bullets. Zo weet ik precies wat ik wil zeggen;
  4. En bellen maar!

 

Waar je op kunt letten tijdens het bellen
Hou je gesprek persoonlijk. Je werkt namelijk aan een netwerk met persoonlijke relaties. Plus, we werken niet bij een callcenter. Achterhaal of je de juiste persoon aan de lijn hebt en vertel kort en bondig waar je voor belt. En vooral: luister goed naar het antwoord. Daarnaast is het belangrijk dat je de media en/of de journalist ‘kent’ die je belt. Zorg dat je je van tevoren ingelezen hebt. Dan weet je waar op het gebied van jouw klant over geschreven wordt. Is er geen interesse? Hang vooral niet meteen op; vraag met welke onderwerpen hij/zij op dit moment bezig is en probeer daarop in te haken. Verder mag je een journalist best de vraag stellen of en wanneer hij iets met jouw informatie gaat doen. Bel gerust terug als er verder niks mee gebeurt.

 

Puck

09-04-2024 Ieder jaar kiest Continews een goed doel uit om gedurende 12 maanden gratis voor te werken. Een gift in de vorm van een Nicheabonnement, waarbij maandelijks proactief media-aandacht wordt gegenereerd. Afgelopen jaar viel de keuze op Made Blue Foundation.
18-01-2024 Univé Noord-Holland is een regionale vestiging van Univé, een Nederlandse verzekeringsmaatschappij die opereert als een coöperatie. Dat doen ze onder andere vanuit twaalf winkels verspreid over Noord-Holland, het Groene Hart en Zwolle. Al sinds 1794 helpt Univé Noord-Holland risico’s te voorkomen, gevolgen te beperken en te verzekeren wat écht nodig is. Karin Groot van Univé Noord-Holland vertelt over hun manier van werken en over de samenwerking met Continews.
24-11-2022 BungalowSpecials, onderdeel van BookerZzz, in 2004 opgericht naar de succesformule van HotelSpecials.nl. Op de vergelijkingssite kunnen mensen eenvoudig bungalows uitzoeken en tegen de laagste prijs boeken. Fredrik Jansson, mede-eigenaar van onder andere BungalowSpecials, vertelt waarom hij Continews ingeschakeld heeft voor het versterken van zijn naamsbekendheid op de Nederlandse markt.
Vorige
Volgende
Wij maken van jouw merk een bron van informatie voor relevante media