In plaats van het versturen van persberichten, focussen wij ons met Continews vooral op het pitchen van nieuwsideeën. Er zijn honderden manieren waarop je kunt pitchen. En geen een manier is goed of fout. Maar er zijn wel tips en tricks waar je tijdens, maar ook vóór het pitchen rekening mee kunt houden. Vorige week volgden Claire en ik een interne workshop pitchen. Benieuwd wat ik ervan heb opgestoken? Lees dan verder.
Nieuws pitchen is meer dan alleen een telefoontje plegen. Als je gaat pitchen, is een goede voorbereiding essentieel. Succes bereik je alleen met nieuwswaarde, een goede pitch en natuurlijk een positief besluit van de journalist.
Wat is dan nieuws?
Om te bepalen of iets nieuws is, heb je een aantal criteria. Ga na of de informatie actueel is. Is de informatie een maand oud? Dan is het geen nieuws meer. Is de informatie belangrijk voor een grote groep mensen, dan kan het interessant zijn voor nationale media. Voor vakmedia focus je juist op een specifieke doelgroep. Verder zijn innovaties, afwijkende dingen, lokale veranderingen of human interest ook nieuws.
Ga voor een goed haakje
Tijdens de workshop heb ik geleerd dat 39% van de journalisten het liefst exclusief onderzoek wil. En laat dat nou net het sterke punt van Continews zijn. Dit is meteen een goed haakje voor jouw pitch. Andere goede haakjes kunnen zijn het inspelen op maatschappelijke thema’s, een actualiteit, een oplossing voor een probleem, expertise of stunts.
Voordat je gaat bellen…
- Zorg dat je alles compleet hebt: de uitgeschreven pitch, fotomateriaal en de nodige contactgegevens;
- Weet welke journalist je moet benaderen;
- Ik vind het handig om een belscript te maken met enkele bullets. Zo weet ik precies wat ik wil zeggen;
- En bellen maar!
Waar je op kunt letten tijdens het bellen
Hou je gesprek persoonlijk. Je werkt namelijk aan een netwerk met persoonlijke relaties. Plus, we werken niet bij een callcenter. Achterhaal of je de juiste persoon aan de lijn hebt en vertel kort en bondig waar je voor belt. En vooral: luister goed naar het antwoord. Daarnaast is het belangrijk dat je de media en/of de journalist ‘kent’ die je belt. Zorg dat je je van tevoren ingelezen hebt. Dan weet je waar op het gebied van jouw klant over geschreven wordt. Is er geen interesse? Hang vooral niet meteen op; vraag met welke onderwerpen hij/zij op dit moment bezig is en probeer daarop in te haken. Verder mag je een journalist best de vraag stellen of en wanneer hij iets met jouw informatie gaat doen. Bel gerust terug als er verder niks mee gebeurt.
Puck