Wat doe je met een onderwerp of idee van een opdrachtgever waar journalisten in jouw ogen niet enthousiast over raken? Je kunt doen wat de opdrachtgever vraagt, maar het beste is om professioneel advies te geven. In deze situatie adviseer ik om het idee te laten voor wat het is of om een nieuwswaardige invalshoek te creëren aan de hand van data.
Het is cruciaal om openhartig te zijn tegen opdrachtgevers en hen te wijzen op enkele risico’s. Een van de gevaren is dat bij het versturen van persberichten een journalist de onderneming niet langer serieus neemt, omdat de persberichten geen nieuwswaarde hebben. Hierdoor verlies je als bedrijf je geloofwaardigheid en schaadt het de reputatie op lange termijn.
In dit geval laat ik mijn rol als adviseur en mijn professionaliteit gelden. Dat betekent niet dat ik de wensen van de klant negeer. Integendeel, ik luister en begrijp hun visie, maar breng ook mijn expertise in om duurzame keuzes te maken.
De beste resultaten komen voort uit een samenwerking waarin we een balans vinden tussen klantwensen en professionele integriteit. In die ruimte vindt groei plaats, wat uiteindelijk iedereen wil: zonder wrijving, geen glans.
Lenna van den Haak