Thuiswerken, hybride werken en op locatie werken. Het kan tegenwoordig allemaal. Na de wereldwijde pandemie is het ‘thuiswerken’ in een stroomversnelling geraakt. De Eerste Kamer stemt deze week over een initiatiefwet: “Werken waar je wilt”. Dit past precies in de tijd waarin we leven. Het nieuwe werken uit zich vooral op de digitale snelweg, wat een valkuil kan zijn voor het voeren van effectieve PR.
Welkom in de wereld van de e-mail. Iedereen die werkt achter een computer of laptop, verstuurt en ontvangt tientallen mails per dag. Dat zien wij ook in de PR-wereld. Er wordt alleen nog maar gemaild naar redacties zonder echt contact met iemand te hebben. En dat terwijl persoonlijk contact juist cruciaal is om effectieve PR te voeren. In deze blog leg ik je uit dat het niet uitmaakt waar je werkt, maar dat het gaat om relaties en directe communicatie.
PR is gebaseerd op het opbouwen en onderhouden van mediarelaties. Door constant met hen in beweging te zijn, ontstaat er een band die ontzettend waardevol is voor het voeren van effectieve PR. Met alleen een vluchtige e-mail sturen kom je er niet meer. Een e-mail komt al snel op de grote hoop terecht en belandt tussen al die andere berichten. Als je weet dat redacties van media tientallen zowel niet honderden e-mails per dag ontvangen, dan mag je blij zijn dat die van jou wordt geopend, laat staan echt wordt gelezen.
Bij Continews gaan we voor persoonlijke contacten. Dat houdt in dat we bellen met onze mediarelaties. We zijn geïnteresseerd in hun interesses en onderwerpen waar zij over schrijven. Als je belt, kun je gelijk het gesprek aan en weet je na afloop wat de uitkomst is. Je hoeft niet te wachten op een antwoord via de mail. In een communicatiewereld waar niemand meer belt en liever een mailtje stuurt, onderscheiden wij ons.
Thuiswerken is dan ook geen probleem, zolang je maar blijft bouwen aan je relaties. Hierdoor blijven we andere PR-bureaus altijd een stap voor, omdat wij niet afwachtend zijn. Pro-actief nieuws maken, betekent ook pro-actief met je mediarelaties omgaan. De kracht van persoonlijke communicatie maakt ons uniek in deze nieuwe werkelijkheid van PR voeren.