Als PR- adviseur heb ik met veel mensen te maken: opdrachtgevers, communicatiemedewerkers, journalisten, fotografen…En dat vergt planning en interactie. Het doel is heilig: nieuws onder de aandacht brengen bij journalisten, die er zelf een mooi verhaal van maken.
Ik vind het fijn om de spin te zijn tussen een organisatie en de media. Journalisten waarderen het als zij het nieuwsonderwerp in een goed bericht ontvangen. Voor mij is het van belang dat alle informatie feitelijk juist is, dat de foto’s in goed formaat zijn en dat de journalist hiermee verder aan de slag kan. Dit resulteerde in waardevolle interviews voor het Nationaal Huidfonds, Koninklijke Dekker, Groothandel Alius en heel veel anderen in diverse media.
Alles valt of staat met het pitchen van het nieuws. Als PR-adviseur weet ik precies hoe ik nieuwswaardig materiaal moet filteren uit de activiteiten van mijn klant. Daarnaast voorzie ik de journalist van alles wat zij nodig hebben: achtergrondinformatie, relevante gegevens en een unieke invalshoek.
Als er interesse is, en dat is er gelukkig vaak, is de volgende stap het vastleggen van een interview. Dit is soms een uitdaging, gezien de drukke agenda’s van zowel de journalist als de opdrachtgever. Flexibiliteit is cruciaal om ervoor te zorgen dat beide partijen op een passend tijdstip kunnen samenkomen. Vaak vraag ik ook al of de journalist vragen op papier stelt zodat de geïnterviewde zich goed kan voorbereiden.
De voordelen zijn enorm: tijdwinst, betrouwbare informatie, en gemakkelijke toegang tot interessante bronnen. Ik zorg ervoor dat een verhaal niet alleen op tijd, maar ook met de juiste nuance en diepgang kan worden verteld.
Een belangrijke taak dus maar als je het goed doet is het een win-win situatie voor alle betrokkenen. En het geeft mij nog veel energie ook.
Kan ik jou hier ook mee helpen?
Lenna van den Haak