Persberichten uitsturen: het klinkt eenvoudig genoeg, maar er is zeker wel wat kennis voor nodig om dit met een zo’n optimaal mogelijk resultaat te doen. Dit werd voor mij bevestigd toen ik vorige week een workshop volgde bij Media Info Groep in Almere, in samenwerking met PR-Dashboard over verzendgedrag.
Hoe zorg ik ervoor dat mijn persbericht wordt opgepakt? Deze vraag verschilt voor ieder bedrijf en ieder doel, maar vanuit mijn eigen ervaring heb ik geleerd dat je verzendgedrag een belangrijke rol speelt bij het bereiken van een goed resultaat; dit werd ook bevestigd tijdens de workshop. Kom maar eens met exact de juiste timing op de proppen. Natuurlijk moet de boodschap ook op orde zijn. Media moeten het immers interessant en relevant vinden om überhaupt mee aan de slag te gaan. Als journalist bij de lokale omroep van de gemeente Alphen aan den Rijn gooide ik regelmatig, om exact deze reden, de nodige persberichten weg.
Oké, timing en onderwerp bepaald, en dan? Dan komt het volgende cruciale aspect boven drijven. Aan welke media en journalisten ga je het persbericht sturen? Toen ik net begon in de PR-branche was mijn eerste gedachte gelijk om het aan bekende landelijke media voor te leggen. Wat blijkt: dit is in de meeste gevallen niet de beste aanpak.
Geschenk uit hemel
De kern voor het zo succesvol mogelijk uitsturen van de meeste persberichten luidt: kijk regionaal. In een wat kleiner gebied zijn er weliswaar veel spelers, maar ze zijn juist in trek, zo buiten de Randstad en zorgen voor een goede herhaling van je boodschap. Veelal geldt dat regionale en lokale media op zoek zijn naar zoveel mogelijk nieuws uit de omgeving. Soms komt hier ook nog eens iets als mankrachttekort bij kijken, waardoor persberichten al helemaal een geschenk uit de hemel zijn.
Als ik bijvoorbeeld kijk naar de mate waarin persberichten de basis vormen voor een item bij een lokale omroep, kan ik zeker wel zien waarom het kiezen van regionale en lokale media voor je persberichten vaak wel een goede zet is.
Dat de clou bij het succesvol uitsturen van persberichten vaak ligt bij de regionale en lokale media, had ik al wel door. Deze workshop heeft mijn eigen ervaringen bevestigd en dat is toch erg fijn om te weten. Dit toont voor mij maar weer aan dat je inderdaad nooit te oud bent om te leren.
Wil jij ook, onder andere door middel van persberichten, met jouw bedrijf of organisatie in de media verschijnen? Ik help je graag verder.
Roos Houtman