Duurzaamheid: we zijn er vrijwel allemaal mee bezig. Maar hoever kun je gaan met je beweringen? En wat kan je absoluut niet zeggen? Wat betreft PR word je met jouw bedrijf waarschijnlijk graag geassocieerd met duurzaamheid. Echter hangen er de nodige risico’s aan het gebruik van de term. Hoe ga je PR-technisch met duurzaamheid om?
De risico’s
Duurzaamheid is een container begrip. Losbandig gebruik kan snel voor verwarring zorgen en een beschuldiging van misleiding ligt dan op de loer. Een grote supermarkt (hij die op de kleintjes let) heeft deze zomer nog claims over duurzaamheid moeten weghalen, omdat die onduidelijk en dus misleidend waren.
Een recenter voorbeeld: postbedrijven pasten hun duurzaamheidsclaims vorige week aan op verzoek van de Autoriteit Consument & Markt. De claim ‘je pakket wordt duurzaam bezorgd’ was volgens de toezichthouder misleidend omdat de bezorgsector nog altijd een grote impact heeft op het klimaat.
Het past in wat de maatschappij in toenemende mate van het bedrijfsleven verwacht: Duurzaamheid mag niet simpelweg een marketingstrategie zijn, bedrijven moeten ook duurzaam doen. De postbezorgers schikten zich dan ook naar het verzoek van de toezichthouder. Zij zagen de bui waarschijnlijk al hangen. Zomaar roepen over duurzaamheid is niet meer van deze tijd.
Hoe dan wel?
Tegelijkertijd laat deze trend ook zien dat duurzaamheid wél een heel belangrijk onderwerp is. Logisch dat bedrijven toch iets met het onderwerp willen doen, en daar ook graag over willen vertellen. Tijd voor wat PR-advies dus! Zoals de term greenwashing misschien al doet vermoeden, kan je de woorden ‘green’ of ‘groen’ het beste niet meer gebruiken in je bedrijfsvoering. Mijn eigen titel is daarmee eigenlijk al misleidend.
Wat betreft ‘duurzaam’, ‘duurzaamheid’ en Engelse vertalingen daarvan, is de claim ‘je pakket wordt duurzaam bezorgd’ een mooi praktijkvoorbeeld. Vrijwel niets is 100% duurzaam. Beweer dat dus ook niet. Veiliger is over een ‘mate van’ te praten; duurzamer, toenemende mate van duurzaamheid.
Het beste nog is om het woord duurzamer helemaal niet in de mond te nemen. Draag bewijsvoering aan van hoe jouw bedrijf bijdraagt aan een betere wereld. Dat gaat verder dan alleen de uitstoot of voetafdruk: duurzaamheid gaat ook over zaken als armoede en kansengelijkheid. Laat zien wat je doet aan de hand van verhalen, dat maakt jouw bedrijf geloofwaardig en bied je bovendien een PR-middel om ook jouw verhaal te vertellen!
Wil jij ook met jouw verhaal in het nieuws? Neem contact met mij op!
Bram Hof