Van kernwaarden tot gedrag

Bij organisaties waar kernwaarden echt leven, zie je dat de medewerkers dit ook uitstralen en dat dit een positief effect heeft op de klantbeleving. Maar hoe krijg je het voor elkaar dat het doen en laten van je medewerkers (in termen van kennis, houding en gedrag) ten opzichte van de kernwaarden van de organisatie, aansluit bij de gewenste identiteit van de organisatie? Hoe kunnen jouw medewerkers het dan weten?
Author ContiNews
Date 18 november 2021
Categorie Blogs & Vlogs
ID (1)
Date 18 november 2021
Categorie Blogs & Vlogs

Bij organisaties waar kernwaarden echt leven, zie je dat de medewerkers dit ook uitstralen en dat dit een positief effect heeft op de klantbeleving. Maar hoe krijg je het voor elkaar dat het doen en laten van je medewerkers (in termen van kennis, houding en gedrag) ten opzichte van de kernwaarden van de organisatie, aansluit bij de gewenste identiteit van de organisatie? Hoe kunnen jouw medewerkers het dan weten? Een goed uitgewerkte identiteit maakt duidelijk wat het voor klanten en potentiële klanten betekent om zaken te doen met jouw organisatie. Tevens maakt het duidelijk voor jouw team wat er van hen wordt verwacht in termen van kennis, houding en gedrag. De identiteit omvat elementen waaronder de visie, missie en kernwaarden. Kernwaarden zijn veel meer dan een paar woorden die je ergens op je website knalt. Toch hebben veel organisaties moeite met het daadwerkelijk doorvoeren van de kernwaarden. Dit komt omdat het vaak enkel en alleen maar gekozen woorden zijn, zonder een concrete toelichting wat het dan echt precies betekent. En als je zelf al niet concreet weet wat die kernwaarden die je hebt gekozen betekenen, hoe kunnen de medewerkers binnen jouw organisatie het dan weten. Sterker nog, hoe kunnen zij hun kennis, houding en gedrag hierop aansluiten? Zo staan alle medewerkers achter de kernwaarden Als je wilt dat kernwaarden echt gaan leven binnen jouw organisatie, laat dan je medewerkers meedenken in het concreet maken van die kernwaarden. Hoe kijken zij tegen de kernwaarden aan, wat betekent dit voor hen in hun functie? Als je medewerkers aan de slag gaan met het concretiseren van de kernwaarden, zal dit zorgen voor meer draagvlak binnen de organisatie. Want medewerkers kunnen hun eigen ideeën inbrengen, en je eigen ideeën zijn altijd het beste toch ;). Recent heb ik zelf gezien tijdens trainingen die wij hebben gegeven op dit gebied, hoe leuk en leerzaam het is voor medewerkers om ze mee te laten denken over de kernwaarden en de concretisering hiervan. Elke medewerker, van elke afdeling, iedereen speelde hier een even grote rol in. Mensen voelen zich gehoord en het zorgt er uiteindelijk voor dat ze allemaal achter de kernwaarden staan. Hoe je er vervolgens voor zorgt dat het blijft leven bij de mensen, dat licht ik toe in een volgende blog. Nieuwsgierig geworden naar de training die we geven aan medewerkers binnen een organisatie, op het gebied van kernwaarden? Neem contact met ons op! Groetjes Els 

18-01-2024 Univé Noord-Holland is een regionale vestiging van Univé, een Nederlandse verzekeringsmaatschappij die opereert als een coöperatie. Dat doen ze onder andere vanuit twaalf winkels verspreid over Noord-Holland, het Groene Hart en Zwolle. Al sinds 1794 helpt Univé Noord-Holland risico’s te voorkomen, gevolgen te beperken en te verzekeren wat écht nodig is. Karin Groot van Univé Noord-Holland vertelt over hun manier van werken en over de samenwerking met Continews.
24-11-2022 BungalowSpecials, onderdeel van BookerZzz, in 2004 opgericht naar de succesformule van HotelSpecials.nl. Op de vergelijkingssite kunnen mensen eenvoudig bungalows uitzoeken en tegen de laagste prijs boeken. Fredrik Jansson, mede-eigenaar van onder andere BungalowSpecials, vertelt waarom hij Continews ingeschakeld heeft voor het versterken van zijn naamsbekendheid op de Nederlandse markt.
12-10-2022 Foodello is een in Nederland vrij nieuwe online supermarkt. De retailer verkoopt voedsel en huishoudartikelen die niet in de winkelschappen belanden. Bijvoorbeeld vanwege een naderende tenminste-houdbaar-tot datum, een veranderde verpakking, of omdat een product uit het assortiment verdwijnt.
Vorige
Volgende
Wij maken van jouw merk een bron van informatie voor relevante media