Nu we weten welke communicatiemiddelen er zijn en wanneer je inzet is het belangrijk om te kijken naar de afzender. In dit geval ben jij dat. De afzender wordt meestal herkend aan haar huisstijl. Daarom is het erg belangrijk dat deze eenduidig gebruikt wordt in alle communicatie. Wanneer je dit niet doet zal er ruis ontstaan en kom je ten eerste niet professioneel over en ten tweede blijft je minder lang hangen. Een veel gemaakte fout is, dat veel mensen denken dat met de huisstijl het logo bedoeld wordt. Het klopt deels, alleen zijn er nog veel meer onderwerpen die onder de huisstijl vallen, denk aan: typografie, kleuren, patronen, beeld enz. Veel organisaties stellen daarom een huisstijlhandboek op. Hierin worden namelijk alle regels gezet met betrekking tot het gebruik van de huisstijl, wat mag niet, wat mag wel? Wanneer gebruik je welke versie van het logo? Maar ook regels als wanneer je welk lettertype gebruikt en wat voor beeldmateriaal er gebruikt wordt. Vaak hebben organisaties een of meerdere medewerkers aangewezen, die de huisstijl bewaken. Waarom is het dan zo belangrijk? De huisstijl is zoals bovengenoemd hetgeen waar de ontvanger (doelgroep) jou aan herkend. Wanneer je hier slordig mee omgaat zal je minder snel herkend worden en minder snel blijven hangen (breinpositie vergaren). Wanneer je dit op de juiste manier gebruikt en dit ook eenduidig blijft doen is de kans groot dat de herkenbaarheid van jouw merk en de beleving rondom jouw merk sneller herkend wordt. Mocht je hulp nodig hebben bij het doorvoeren van jouw huisstijl of heb je geen idee of dit wel eenduidig gedaan wordt? Neem dan contact met ons op. Ik help je graag. Tom Winter