Waarom huisstijl een belangrijke rol speelt in merkbeleving en breinpositie

Nu we weten welke communicatiemiddelen er zijn en wanneer je inzet is het belangrijk om te kijken naar de afzender. In dit geval ben jij dat. De afzender wordt meestal herkend aan haar huisstijl. Daarom is het erg belangrijk dat deze eenduidig gebruikt wordt in alle communicatie.
Author ContiNews
Date 8 februari 2021
Categorie Blogs & Vlogs

Nu we weten welke communicatiemiddelen er zijn en wanneer je inzet is het belangrijk om te kijken naar de afzender. In dit geval ben jij dat. De afzender wordt meestal herkend aan haar huisstijl. Daarom is het erg belangrijk dat deze eenduidig gebruikt wordt in alle communicatie. Wanneer je dit niet doet zal er ruis ontstaan en kom je ten eerste niet professioneel over en ten tweede blijft je minder lang hangen. Een veel gemaakte fout is, dat veel mensen denken dat met de huisstijl het logo bedoeld wordt. Het klopt deels, alleen zijn er nog veel meer onderwerpen die onder de huisstijl vallen, denk aan: typografie, kleuren, patronen, beeld enz. Veel organisaties stellen daarom een huisstijlhandboek op. Hierin worden namelijk alle regels gezet met betrekking tot het gebruik van de huisstijl, wat mag niet, wat mag wel? Wanneer gebruik je welke versie van het logo? Maar ook regels als wanneer je welk lettertype gebruikt en wat voor beeldmateriaal er gebruikt wordt. Vaak hebben organisaties een of meerdere medewerkers aangewezen, die de huisstijl bewaken. Waarom is het dan zo belangrijk? De huisstijl is zoals bovengenoemd hetgeen waar de ontvanger (doelgroep) jou aan herkend. Wanneer je hier slordig mee omgaat zal je minder snel herkend worden en minder snel blijven hangen (breinpositie vergaren). Wanneer je dit op de juiste manier gebruikt en dit ook eenduidig blijft doen is de kans groot dat de herkenbaarheid van jouw merk en de beleving rondom jouw merk sneller herkend wordt. Mocht je hulp nodig hebben bij het doorvoeren van jouw huisstijl of heb je geen idee of dit wel eenduidig gedaan wordt? Neem dan contact met ons op. Ik help je graag. Tom Winter 

09-04-2024 Ieder jaar kiest Continews een goed doel uit om gedurende 12 maanden gratis voor te werken. Een gift in de vorm van een Nicheabonnement, waarbij maandelijks proactief media-aandacht wordt gegenereerd. Afgelopen jaar viel de keuze op Made Blue Foundation.
18-01-2024 Univé Noord-Holland is een regionale vestiging van Univé, een Nederlandse verzekeringsmaatschappij die opereert als een coöperatie. Dat doen ze onder andere vanuit twaalf winkels verspreid over Noord-Holland, het Groene Hart en Zwolle. Al sinds 1794 helpt Univé Noord-Holland risico’s te voorkomen, gevolgen te beperken en te verzekeren wat écht nodig is. Karin Groot van Univé Noord-Holland vertelt over hun manier van werken en over de samenwerking met Continews.
24-11-2022 BungalowSpecials, onderdeel van BookerZzz, in 2004 opgericht naar de succesformule van HotelSpecials.nl. Op de vergelijkingssite kunnen mensen eenvoudig bungalows uitzoeken en tegen de laagste prijs boeken. Fredrik Jansson, mede-eigenaar van onder andere BungalowSpecials, vertelt waarom hij Continews ingeschakeld heeft voor het versterken van zijn naamsbekendheid op de Nederlandse markt.
Vorige
Volgende
Wij maken van jouw merk een bron van informatie voor relevante media