Als je een huis gaat bouwen, moet je eerst een goede fundering leggen. Doe je dat niet, dan zakt je huis op termijn gegarandeerd scheef. Foute boel. Hetzelfde geldt voor het bouwen van een merk: voordat je gaat bouwen, moet je nadenken over hoe je wilt dat het eruit komt te zien en wat je plannen voor de toekomst zijn.
Bouwplan
Een huis bouwen gaat niet zomaar: er moet een uitgebreid bouwplan zijn. Welke materialen heb je op welke plek nodig? Waar leg je elektrapunten/waterpunten/riolering aan? Allemaal zaken die goed doordacht moeten worden, want anders eindigt het in een fiasco. Hetzelfde geldt voor een merk. Wat ga je aanbieden? Met welke concurrentie ga je te maken krijgen? Waarom moeten mensen voor jouw kiezen? Wie is je doelgroep? Deze vragen dien je te beantwoorden in jouw businessplan, ‘het bouwplan van jouw merk’.
Heien
Wanneer je bouwplan klaar is, is het tijd om de heipalen te slaan. De heipalen van een merk zijn de kernwaarden. Deze waarden bepalen de koers van het merk. Elke beslissing die je maakt, moet passen bij je kernwaarden. Dit klinkt heftig -maar- wanneer je de kernwaarden zorgvuldig hebt gekozen, zal dit op natuurlijke wijze gaan. Je kunt het zien als een persoonlijkheid: kijk eens naar jezelf. Wat zijn jouw kernwaarden? Weet je het niet? Vraag het eens aan een ander. Je zult zien dat vrijwel elke beslissing die je maakt te maken heeft met die waarden en je er eigenlijk niet over na hoeft te denken: je gaat op je gevoel af. Zo zou dit ook bij een merk moeten zijn, het moet een logische stap zijn. Een sterk fundament is cruciaal voor een bestendig bouwwerk en het bepaalt een groot deel van de uiteindelijke vorm. De investering in dit fundament verdient zich altijd terug. Starten met heien of moeite met het bepalen van jouw kernwaarden? Wij hebben een sessie ontwikkeld waarin we dit in 2 uur kraakhelder krijgen. Bekijk hem hier. Groetjes, Tom Winter