Advertentiebladen, online-kranten, huis-aan-huisbladen, de lokale krant; allemaal belangrijk wanneer men denkt aan lokale media. Lokale media is onmisbaar en wordt door veel mensen gelezen. Ook worden berichten in de lokale media vaak sneller opgenomen en doorgeplaatst. Niet geheel onbelangrijk om te vermelden dat hierin het gemeentenieuws en andere belangrijke zaken over de desbetreffende plaats worden gecommuniceerd. Alleen hierom al is het benaderen van lokale media een goede optie.
Verbinding
Direct bereik in de directe omgeving, oftewel: lokaal nieuws in de lokale bladen. Niet te missen voor de lokale samenleving. Naast het feit dat dit nieuws voor verbinding zorgt tussen bepaalde groepen kunnen burgers, afhankelijk van het soort nieuws, weloverwogen beslissingen nemen met betrekking tot lokale bestuurders en belangrijke maatschappelijke kwesties in de politiek.
Vertekend beeld
Zoals eerder vermeld, wordt lokale en traditionele media vaak onderschat. Vooral onder de mediaprofessionals wordt het bereik van kranten, print- tijdschriften, radio en televisie ondergewaardeerd. Niet geheel verrassend, maar dit zijn dan ook negen van de tien keer niet de mediums die door henzelf wordt gebruikt. Hun eigen mediaconsumptie koppelen ze aan de mediaconsumptie van alle Nederlandse consumenten.
Dit komt voort uit een onderzoek van Motivaction in samenwerking met MWG. 265 mediaprofessionals werden hierin ondervraagd over hun eigen sociale media gebruik en over het beeld dat zij hebben van die van de consument. Binnen het hele onderzoek wordt lokale media flink onderschat, puur omdat zij in hun eigen ‘bubbel’ leven.
Lokale media is onmisbaar.
Want hoe komen burgers er anders achter wat er in hun plaats gaande is? Daarbij is het benaderen van lokale media volkomen logisch wanneer er plaatselijk nieuws is. Nieuwe ontwikkelingen, nieuwtjes en feitjes uit Rotterdam zal niet zo snel in het Amsterdamse nieuws terechtkomen. Behalve wanneer we het over de klassieker hebben.
Waarom is lokaal nieuws voor jou zo belangrijk?