Commercie is niet de beste match met objectiviteit. Dat is zo’n beetje het grootste vooroordeel als het gaat over PR-bureaus. In deze blog leg ik je graag uit waarom je dat vooroordeel zo gauw mogelijk overboord kunt gooien.
De juiste informatie
Precies, de journalist voorzien van de juiste informatie op het juiste moment. Een PR-professional snapt maar al te goed dat de relatie met een journalist makkelijk kan worden geschaad. Door het aanleveren van het juiste materiaal proberen wij het leven van de journalist juist een stukje makkelijker te maken.
In plaats van het spammen met reclame, leveren we als PR-bureau feitelijke stukken tekst aan bij de journalist. Deze komen voort uit onderzoek dat is verricht onder een of meer van onze klanten. Door een uitgebreid klantenbestand wordt er uit verschillende branches en daarmee verschillende doelgroepen informatie verstrekt. Vanuit deze aangeleverde feiten kan de journalist zelf een verhaal schrijven.
Feitelijke informatie achterhalen
Op dagelijkse basis wordt er op meerdere manieren onderzoek verricht binnen verschillende vakgebieden. Dit kan bijvoorbeeld door het houden van interviews, uitvoeren van enquêtes of dataonderzoek. Uiteindelijk is het aan ons de taak om de feitelijke resultaten uit het onderzoek te halen en conclusies te trekken. Hiermee spelen we in op het nieuws van vandaag en op belangrijke en maatschappelijke onderwerpen.
Relevantie en actualiteit
Om in te haken op het stukje ‘wij proberen het leven van de journalist een stukje makkelijker te maken’ komen we aan bij relevantie en actualiteit. Daarom gaan we altijd op zoek naar de juiste haakjes gebaseerd op maatschappelijke thema’s, data of expertise. Zo zorgen we ervoor dat de informatie interessant is voor zowel de opdrachtgever, journalist en lezer. Een win-win situatie als je het ons vraagt.
Kortom, opzoek gaan naar de juiste balans tussen het maken van free-publicity (waarin feitelijke informatie op nummer één staat) en het nauwe contact met de journalist een belangrijke factor is voor ons als PR-adviseurs. Op deze manier creëer je voor alle partijen een ideale situatie waarin één ding voorop staat: nieuws maken.