In de afgelopen maanden is er door de media veel aandacht besteed aan de opkomst en ontwikkeling van ChatGPT. Deze kunstmatige intelligentie (AI) voert met ogenschijnlijk gemak menselijke taken uit. Het beantwoordt je vragen, verstrekt informatie, doet suggesties en creëert teksten. Terwijl sommigen wellicht vrezen dat het werk van communicatie- en PR-adviseurs daardoor verdwijnt, zijn er genoeg redenen die aantonen dat PR-bureaus nodig blijven. In deze blog licht ik daar twee uit.
Persberichten schrijven
Allereerst is AI geen meester in het schrijven van teksten. Hoewel het in staat is om grote hoeveelheden gegevens te analyseren en patronen te herkennen, slaagt het er niet in af te wegen welke informatie cruciaal is voor een effectief persbericht. Een persbericht is informatief, maar dient ook de aandacht van de lezer te trekken en de boodschap duidelijk over te brengen. Een PR-adviseur begrijpt dat de keuze van zijn woorden, de tone-of-voice en de opbouw allemaal van invloed zijn op hoe een persbericht wordt ontvangen. AI niet.
Een voorbeeld. Ga naar de website van ChatGPT en typ: ‘maak een persbericht voor een liefdadigheidscampagne die kinderonderwijs ondersteunt’. Je ziet dat het programma alle feitelijke informatie verstrekt, maar dat het de empathie mist om het hartverwarmende stuk van die ene liefdadigheidscampagne te vertellen. Terwijl dààr juist het nieuws zit en dat de aandacht trekt. Een PR-adviseur richt zich niet alleen maar op de droge feiten, maar duidt deze ook door het verhaal eromheen te vertellen.
Relaties opbouwen
Naast tastbare werkzaamheden zoals het schrijven van teksten, draait public relations voor een groot deel om het opbouwen en onderhouden van relaties. Denk hierbij aan klantrelaties en mediacontacten. Relaties vinden hun oorsprong in vertrouwen en persoonlijk contact. Het vermogen om te netwerken, te onderhandelen en te communiceren op een manier die de verschillende behoeften van elke relatie weerspiegelt, is een competentie die PR-adviseurs koesteren en die nooit vervangen kan worden door technologie.
Kortom, in een tijd waarin AI een steeds grotere rol speelt, blijft het werk voor PR-bureaus dus nog altijd relevant en waardevol. We gaan zien waar AI ons brengt.