Wat maakt bijvoorbeeld dat je deze blog aan het lezen bent? Wellicht lees je deze blog nu vanwege de belachelijke titel. Die heb ik, in een poging tot een humoristisch voorbeeld, zo nietszeggend mogelijk gehouden. Hopelijk ben je daardoor benieuwd geraakt waar de blog nou eigenlijk over gaat. Misschien vond je de titel wel zo slecht dat je nu leest voor de sensatie. Ook een mogelijkheid.
In elk geval is er een prikkel die je aanzette tot lezen. Ik zal die prikkel verder niet hier proberen te ontleden. Er is uitvoerig over geschreven en uitgebreid psychologisch onderzoek gedaan naar hoe en waarom mensen nieuws lezen.
Bij free publicity gaat het om hoe je die kennis toepast in de praktijk. Dat kan best ingewikkeld zijn. Hoe de prikkel tot stand komt, is afhankelijk van veel factoren. Bovendien is het een individuele ervaring en dus subjectief.
Toch is het voor goed PR-werk belangrijk om hierover na te denken. Je wilt meestal niet alleen in het nieuws komen, maar ook een specifieke doelgroep bereiken met een specifieke en, meestal een positieve, boodschap. Nog iets waar je rekening mee moet houden dus, terwijl je ook al je hoofd breekt over de juiste invalshoek, de relevante data, en de geschikte media.
Een goede free publicity strategie is iets wat tijd, kennis en ervaring vergt. Daar kunnen wij je bij helpen. Met Continews brengen we onze opdrachtgevers niet alleen in het nieuws, maar denken we met ze mee over hoe nieuws bijdraagt aan hun PR-doelstellingen.
Heb jij nieuws te melden, maar zie je door het bos de prikkels niet meer? Ik help je graag verder.
Bram Hof