PR, marketing en communicatie zijn voor velen holle begrippen. Dat geldt ook voor mij. Maar laatst kwam ik zo’n mooie definitie van PR tegen, dat het door mijn gedachten blijft gaan. Hij is afkomstig van Marnix Geus, auteur van het boek Mensenhandel en grondlegger van Het PR Bureau, en luidt als volgt: PR gaat over attent zijn. Betrokken zijn bij mensen. Persoonlijke aandacht geven. Vragen stellen. Luisteren. Tijd vrijmaken. Hen serieus nemen. En… op het juiste moment mensen aan elkaar koppelen. Een goede PR-adviseur is supernieuwsgierig en gebruikt op slimme en tactische manier informatie om effect te genereren. Dat brengt mij op een kleine aanvulling van de mooie definitie van Marnix: PR gaat over attent zijn. Betrokken zijn bij mensen. Persoonlijke aandacht geven. Vragen stellen. Luisteren. Tijd vrijmaken. Hen serieus nemen. Snappen hoe een betreffende markt beweegt. Doelgroepen begrijpen. Voelen wat nieuws is en proactief anticiperen hierop. De laatste vier zinnen voeg ik toe omdat je uiterlijk wel de business moet snappen om waardevolle resultaten te generen voor klanten, hoe nieuwsgierig en attent je ook bent ? Casper van Diemen