Welke communicatiemiddelen zijn er en wanneer zet je ze in?

Om antwoord te geven op die vraag hebben we eerst een definitie van het woord ‘communicatiemiddel’ nodig: “Een communicatiemiddel is een informatiedrager om mee te communiceren”
Author ContiNews
Date 3 februari 2021
Categorie Blogs & Vlogs
Communicatiemiddelen
Date 3 februari 2021
Categorie Blogs & Vlogs

Dit geeft gelijk aan dat deze term erg breed is en er talloze middelen zijn om te communiceren. Deze kan ik natuurlijk netjes voor jullie in een lijst zetten, maar daar hebben jullie weinig aan. 😉

Waar jullie wel wat aan hebben is een overzicht van de meest voorkomende middelen en wanneer je deze inzet. Hiervoor gebruiken we zoals dat heet een ‘Customer Journey’. Dit is het proces van een persoon die nog niet bekend is met jouw merk, vervolgens een aankoop doet en tot slot fungeert als ambassadeur. Uiteraard is dit niet zo simpel en komt er een hoop bij kijken. Om het gemakkelijk te maken gebruik ik deze visual:

Hierin staan van links naar rechts de verschillende fases waarin de persoon zich bevindt: 

 

  • Zien
  • Overwegen
  • Conversie
  • Service
  • Loyaliteit

 

Daarnaast staan er per fase welke communicatiemiddelen ingezet kunnen worden om de doelgroep te bereiken. Ten slotte wordt er aangegeven in het bolletje of je dit middel kan ‘managen’ of dat het verdiend moet worden. Hiermee wordt bedoeld dat je bijvoorbeeld het plaatsen van een post op Facebook zelf kan doen (managed), maar een positieve reactie ontvangen van een klant niet zelf kan regelen (earned). Lees hier meer over waarom earned touch-points meer invloed hebben. Om te bepalen wanneer je welke communicatiemiddelen inzet moet je eerst weten wie de doelgroep is en in welke fase hij/zij zich bevindt. Bijvoorbeeld wanneer jij een nieuw product op de markt wil brengen start je vanaf links, maar wanneer jij bijvoorbeeld een cursus schoenpoetsen aan wil bieden aan mensen die al eerder een aankoop hebben gedaan start je bij de loyalty fase. Per fase zijn er verschillende middelen die je kan inzetten, per doelgroep varieert het welk middel beter werkt. Daarom is het goed om vooraf een profiel te schetsen van een gemiddeld persoon in de doelgroep die je probeert te bereiken. Profiling heet dit. Hierin schrijf je zo veel eigenschappen van dit persoon uit, woonplaats, leeftijd, opleiding, hobby’s, beroep, vermogen, geloofsovertuiging, politieke voorkeur, gerelateerde merken etc. Hoe meer hoe beter. Lees hier meer over profiling en waarom dit de effectiviteit van marketing verhoogt. Wanneer je dit weet kan je aan de slag met het kiezen van de middelen per fase. Leeftijd is bijvoorbeeld een belangrijk aspect, jongeren van 12 t/m 16 jaar zul je minder snel bereiken met PR (nieuws), maar sneller met display advertising, TV of promoties op Facebook. Zo kijk je per fase welke middelen het beste aansluiten en zet deze in om jouw doelgroep te bereiken. Handig toch? Mocht je hulp nodig hebben met het bepalen van welke middelen bij jouw doelgroep en/of organisatie passen? Neem dan contact met ons op. Tom Winter     

09-04-2024 Ieder jaar kiest Continews een goed doel uit om gedurende 12 maanden gratis voor te werken. Een gift in de vorm van een Nicheabonnement, waarbij maandelijks proactief media-aandacht wordt gegenereerd. Afgelopen jaar viel de keuze op Made Blue Foundation.
18-01-2024 Univé Noord-Holland is een regionale vestiging van Univé, een Nederlandse verzekeringsmaatschappij die opereert als een coöperatie. Dat doen ze onder andere vanuit twaalf winkels verspreid over Noord-Holland, het Groene Hart en Zwolle. Al sinds 1794 helpt Univé Noord-Holland risico’s te voorkomen, gevolgen te beperken en te verzekeren wat écht nodig is. Karin Groot van Univé Noord-Holland vertelt over hun manier van werken en over de samenwerking met Continews.
Vorige
Volgende
Wij maken van jouw merk een bron van informatie voor relevante media