Welke concrete acties kun jij doen om jouw externe imago te beïnvloeden?

Extern imago beïnvloeden is eigenlijk het hoofddoel van elke marketing/communicatie afdeling. Dan hoor ik je denken; dat zou toch indirect meer sales moeten zijn? Maar in principe is dat een gevolg van het beïnvloeden van het externe imago. Want wanneer jij erin slaagt een ‘persoon’ ervan te overtuigen dat jouw organisatie de beste partij is of het beste product en/of dienst levert, de conversie vanzelf volgt.
Author ContiNews
Date 19 januari 2021
Categorie Blogs & Vlogs

Extern imago beïnvloeden is eigenlijk het hoofddoel van elke marketing/communicatie afdeling. Dan hoor ik je denken; dat zou toch indirect meer sales moeten zijn? Maar in principe is dat een gevolg van het beïnvloeden van het externe imago. Want wanneer jij erin slaagt een ‘persoon’ ervan te overtuigen dat jouw organisatie de beste partij is of het beste product en/of dienst levert, de conversie vanzelf volgt. In deze blog leg ik je uit met welke concrete acties jij jouw externe imago kan beïnvloeden. 

Nulmeting

Ten eerste heb je een nulmeting nodig. Waar sta je nu en waar liggen de verbeterpunten? Deze nulmeting kan je door middel van een extern imago onderzoek krijgen. Hierin zal duidelijk naar voren komen hoe jouw doelgroep naar jou kijkt en welk imago daarbij hoort. 

Concrete acties

Wanneer je bovenstaande data hebt vergaard kan je aan de slag gaan met het kiezen van acties. Welke acties zet je in om welk probleem op te lossen? Ik noem hier acht concrete voorbeelden van makkelijke acties die jij kan uitvoeren om diverse problemen op te lossen: 

  1. Bepalen van gewenste imago. Om concreet te krijgen waar je heen wil qua imago is het goed om het gewenste imago te bepalen.
  2. Maak een communicatieplan waarin duidelijk omschreven staat welke acties wanneer uitgevoerd worden en wie daar verantwoordelijk voor is om een stok achter te houden.
  3. Huisstijlhandboek ontwikkelen en iemand aanwijzen die verantwoordelijk is voor het controleren van alle uitgaande items op huisstijl
  4. Regels opstellen betreft reageren via mail/telefoon. Bijvoorbeeld: Reageer minimaal binnen één werkdag. Het hoeft niet direct opgelost te worden maar meld in ieder geval dat het opgepakt wordt.
  5. Maandelijkse nieuwsbrief versturen met updates over ontwikkelingen in en om het bedrijf.
  6. Medewerkers trainen. Een groot deel van jouw imago wordt deels bepaald door jouw medewerkers zeker wanneer jouw medewerkers veel klantencontact hebben. Zorg ervoor dat zij getraind zijn in het juist communiceren.
  7. Referenties ophalen en delen. Je kan zelf wel zeggen dat je zo goed bent, maar nog veel beter is, wanneer iemand anders zegt dat je goed bent.
  8. Kom in het nieuws. Net als punt 6 zal wanneer een ‘derde partij’ positief over je spreekt vertrouwen wekken en jouw imago positief beïnvloeden. Zeker wanneer de afzender van het nieuwsplatform een bekende partij is.

Hulp nodig bij een van de bovenstaande punten of ook een extern imago onderzoek uitvoeren? Laat het ons weten. Tom Winter

24-11-2022 BungalowSpecials, onderdeel van BookerZzz, in 2004 opgericht naar de succesformule van HotelSpecials.nl. Op de vergelijkingssite kunnen mensen eenvoudig bungalows uitzoeken en tegen de laagste prijs boeken. Fredrik Jansson, mede-eigenaar van onder andere BungalowSpecials, vertelt waarom hij Continews ingeschakel heeft voor het versterken van de naamsbekendheid op de Nederlandse markt.
12-10-2022 Foodello is een in Nederland vrij nieuwe online supermarkt. De retailer verkoopt voedsel en huishoudartikelen die niet in de winkelschappen belanden. Bijvoorbeeld vanwege een naderende tenminste-houdbaar-tot datum, een veranderde verpakking, of omdat een product uit het assortiment verdwijnt.
08-06-2022 Frank Griekspoor is mede-eigenaar van Griekspoor, een multifunctioneel familiebedrijf in de civiele techniek sinds 1968. De onderneming werkt aan bruggen, grond, weg en water, sport- en speelvoorzieningen en belijning. Dit doet zij voor publieke opdrachtgevers en private partijen. Hij is heel blij met Continews, omdat het bureau hen op professionele wijze laat opvallen in hun bijzondere sector.
Vorige
Volgende
Wij maken van jouw merk een bron van informatie voor relevante media