Welke social mediakanalen kies je?

Twitter, LinkedIn, Facebook, Instagram, TikTok, Pinterest, Youtube en ga zo nog maar even door. Welke kanalen kies je om jouw merk of organisatie te promoten en wat plaats je waar? Een veelvoorkomend probleem is ten eerste het selecteren van de juiste kanalen en ten tweede het creëren van de juiste content per platform. 
Author ContiNews
Date 9 juli 2021
Categorie Blogs & Vlogs
Social
Date 9 juli 2021
Categorie Blogs & Vlogs

Twitter, LinkedIn, Facebook, Instagram, TikTok, Pinterest, Youtube en ga zo nog maar even door. Welke kanalen kies je om jouw merk of organisatie te promoten en wat plaats je waar? Een veelvoorkomend probleem is ten eerste het selecteren van de juiste kanalen en ten tweede het creëren van de juiste content per platform. 

Doel

De eerste stap die je kan zetten is nadenken over je doel. Het kanaal wat je uiteindelijk gaat kiezen en de daar bijhorende content is sterk afhankelijk van jouw doel. Wil je leads vergaren? Een sterkere band met je doelgroep opbouwen? Naamsbekendheid vergroten? Dit kan uiteraard per kanaal ook anders zijn. Je kan bijvoorbeeld Instagram inzetten om een sterkere band met je doelgroep op te bouwen en LinkedIn om leads te vergaren. Mits je het doel maar voor ogen hebt, dit zal tevens ook helpen bij het creëren van content. 

Doelgroep

De tweede stap die je kan zetten bij het selecteren van je kanalen is bedenken waar je doelgroep zich bevindt. Maak bijvoorbeeld een aantal persona’s van jouw doelgroep (ook wel profiling genoemd). Lees hier meer over profiling. Wanneer je deze persona’s hebt uitgewerkt kan je gemakkelijk bepalen op welke platformen die personen zich bevinden en tevens ook op welk platform zij het meeste tijd spenderen. 

Content

Wanneer je weet op welke platforms jouw doelgroep zich bevindt kan je nadenken over welke content je waar gaat plaatsen. Iets wat veel organisaties doen is dezelfde content delen op verschillende kanalen. Mijn advies zou zijn om een of twee kanalen te kiezen, een helder overzicht te maken van wat je waar plaatst en je daaraan te houden. Liever te simpel en consistent dan dat je achter de feiten aan loopt en dus uiteindelijk niks of dezelfde post deelt op vijf verschillende kanalen, dit levert namelijk op dat je als ‘Spam’ gezien wordt. 

Proberen

Als laatste stap moet je soms ook niet te veel nadenken en gewoon starten. Probeer het, kijk naar de resultaten, pas hierop aan en probeer het nog eens. Mocht je kort willen sparren over het kiezen van social mediakanalen of creëren van content? Neem dan contact met ons op. Tom Winter.

09-04-2024 Ieder jaar kiest Continews een goed doel uit om gedurende 12 maanden gratis voor te werken. Een gift in de vorm van een Nicheabonnement, waarbij maandelijks proactief media-aandacht wordt gegenereerd. Afgelopen jaar viel de keuze op Made Blue Foundation.
18-01-2024 Univé Noord-Holland is een regionale vestiging van Univé, een Nederlandse verzekeringsmaatschappij die opereert als een coöperatie. Dat doen ze onder andere vanuit twaalf winkels verspreid over Noord-Holland, het Groene Hart en Zwolle. Al sinds 1794 helpt Univé Noord-Holland risico’s te voorkomen, gevolgen te beperken en te verzekeren wat écht nodig is. Karin Groot van Univé Noord-Holland vertelt over hun manier van werken en over de samenwerking met Continews.
24-11-2022 BungalowSpecials, onderdeel van BookerZzz, in 2004 opgericht naar de succesformule van HotelSpecials.nl. Op de vergelijkingssite kunnen mensen eenvoudig bungalows uitzoeken en tegen de laagste prijs boeken. Fredrik Jansson, mede-eigenaar van onder andere BungalowSpecials, vertelt waarom hij Continews ingeschakeld heeft voor het versterken van zijn naamsbekendheid op de Nederlandse markt.
Vorige
Volgende
Wij maken van jouw merk een bron van informatie voor relevante media