Twitter, LinkedIn, Facebook, Instagram, TikTok, Pinterest, Youtube en ga zo nog maar even door. Welke kanalen kies je om jouw merk of organisatie te promoten en wat plaats je waar? Een veelvoorkomend probleem is ten eerste het selecteren van de juiste kanalen en ten tweede het creëren van de juiste content per platform.
Doel
De eerste stap die je kan zetten is nadenken over je doel. Het kanaal wat je uiteindelijk gaat kiezen en de daar bijhorende content is sterk afhankelijk van jouw doel. Wil je leads vergaren? Een sterkere band met je doelgroep opbouwen? Naamsbekendheid vergroten? Dit kan uiteraard per kanaal ook anders zijn. Je kan bijvoorbeeld Instagram inzetten om een sterkere band met je doelgroep op te bouwen en LinkedIn om leads te vergaren. Mits je het doel maar voor ogen hebt, dit zal tevens ook helpen bij het creëren van content.
Doelgroep
De tweede stap die je kan zetten bij het selecteren van je kanalen is bedenken waar je doelgroep zich bevindt. Maak bijvoorbeeld een aantal persona’s van jouw doelgroep (ook wel profiling genoemd). Lees hier meer over profiling. Wanneer je deze persona’s hebt uitgewerkt kan je gemakkelijk bepalen op welke platformen die personen zich bevinden en tevens ook op welk platform zij het meeste tijd spenderen.
Content
Wanneer je weet op welke platforms jouw doelgroep zich bevindt kan je nadenken over welke content je waar gaat plaatsen. Iets wat veel organisaties doen is dezelfde content delen op verschillende kanalen. Mijn advies zou zijn om een of twee kanalen te kiezen, een helder overzicht te maken van wat je waar plaatst en je daaraan te houden. Liever te simpel en consistent dan dat je achter de feiten aan loopt en dus uiteindelijk niks of dezelfde post deelt op vijf verschillende kanalen, dit levert namelijk op dat je als ‘Spam’ gezien wordt.
Proberen
Als laatste stap moet je soms ook niet te veel nadenken en gewoon starten. Probeer het, kijk naar de resultaten, pas hierop aan en probeer het nog eens. Mocht je kort willen sparren over het kiezen van social mediakanalen of creëren van content? Neem dan contact met ons op. Tom Winter.