Als bedrijf of organisatie ben je in het nieuws gekomen: goed bezig! Wat nu verder? Voor het beste resultaat blijft het niet alleen maar bij nieuwsartikelen in de krant of interviews op de radio en de televisie. Zelf zeg ik altijd dat doorpakken in dat stadium het allerbelangrijkste is. Pak eens je telefoon erbij en ga aan de slag met verschillende, maar wel passende, sociale mediaplatforms. Op deze manier weet je zeker dat vrijwel alle mogelijk geïnteresseerden jouw verhaal voorbij hebben zien komen.
Het gebruik van sociale media heeft voordelen en het is naar mijn idee dan ook goed om, als PR-adviseur, bekend te zijn met verschillende sociale mediaplatforms en je deze ook echt eigen te maken. Kijk eens vaker gericht naar sociale media, in plaats van maar wat naar beneden te scrollen: een goed excuus om wat vaker onder werktijd de socials erbij te pakken natuurlijk.
Creativiteit en uniekheid
Het nieuws waarmee je in de media bent gekomen, kun je namelijk vaak perfect ’ombouwen’ naar geschikte content voor de socials. Waar ik altijd naar kijk en wat ik altijd als tip meegeef, is: zorg dat de inhoud hetzelfde blijft, maar dat het uiterlijk van het bericht verandert in een ander, nieuw en creatief concept. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je zelf ook foto’s, en misschien zelfs wel video’s, maakt bij een interview. Op deze manier kun je ander, maar uniek beeldmateriaal toevoegen aan hetzelfde nieuws, op een ander platform. Mocht je in het nieuws zijn gekomen door middel van een videoreportage, neem dan bepaalde screenshots uit de video en zet deze op je eigen kanalen door.
Een andere mogelijkheid en waar ik zelf fan van ben als het gaat om het effectief hergebruiken van content, is het gebruik van quotes. Ik vind ze namelijk sprekend voor veel zaken die in een nieuwsverhaal aangehaald worden, zeker als het iets persoonlijks betreft. Voor sociale mediaplatforms als Instagram en Facebook werken zulke persoonlijke citaten naar mijn idee erg goed: het past bij het sociale platform. Instagram en Facebook zijn immers wat informeler vergeleken met bijvoorbeeld LinkedIn.
Er zijn dus veel creatieve en aantrekkelijke mogelijkheden om content effectief te hergebruiken op andere kanalen. Zorg ervoor dat de post past bij de doelgroep en het sociale mediaplatform en de rest komt vanzelf.
Wil jij meer advies over het inzetten van sociale media ter ondersteuning van jouw PR-strategie? Ik help je graag verder.
Roos Houtman