Er zijn verschillende manieren om te meten wat werkt, bijvoorbeeld Google Analytics. In Google Analytics kun je eenvoudig beoordelen of de content op jouw website relevant is voor de bezoekers. Ga in Analytics naar Gedrag → Site-content → Alle pagina’s en je ziet welke pagina’s het meest worden bezocht. Het uitstappercentage laat zien op welke pagina’s jouw bezoekers afhaken. In combinatie met de tijd die bezoekers spenderen op de pagina, kun jij bepalen of zij de content wel of niet relevant vinden. Dit kun je dan optimaliseren. Heb je een zoekbalk op de website? Dan kun je ook op deze manier achterhalen wat bezoekers graag willen lezen. Via Gedrag → Zoekopdrachten op de site → Zoektermen, zie je welke zoekopdrachten er in de zoekbalk op je website zijn gedaan. Door nieuwsberichten, referentiecases, blogs etc. te vergelijken krijg je veel inzicht in wat werkt en wat niet. Je ziet niet alleen welke type content de meeste bezoekers opleveren, maar ook hoe betrokken die bezoekers zijn (bounce rate, gemiddelde tijd op pagina) en hoe goed ze converteren. Deze uitkomsten kun je vervolgens meenemen in je communicatieplanning (bijvoorbeeld die voor 2021 😉 …). Want zodra je weet wat werkt, kun je meer van dat type content gaan creëren. Handig om te weten toch! Wil je nou meer van dit soort handige tips? Volg ons op LinkedIn en schijf je in voor de nieuwsbrief.
- Els