Waarom is een goed (online) imago belangrijk? Het antwoord is eigenlijk eenvoudig: een goed imago vergroot de aantrekkelijkheid van organisaties voor verschillende doelgroepen (klanten, relaties en medewerkers). En dat is wat je als organisatie wil natuurlijk! Organisaties vergeten vaak, of durven wellicht niet, om jaarlijks het externe imago te meten. Het externe imago meten hoeft eigenlijk niet eens jaarlijks. Het kan op verschillende momenten, en geeft inzicht in waarom het imago van jouw merk cruciaal is. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je als organisatie bezig bent met het rebranden van jouw merk en input wenst over de huidige stand van zaken en positie ten opzichte van concurrenten. Een andere reden is dat je input wil om te sturen op relevante KPI’s: waar moet de toekomstige marketing en communicatie op focussen om het merk te laten groeien. Wat kun je met extern imago-onderzoek? Het imago-onderzoek geeft antwoord op vragen als:
- Hoe wordt de organisatie t.o.v. de concurrentie gezien door de doelgroep?
- Welke associaties roept de organisatie op?
- Wat is het gat tussen de gewenste en huidige identiteit van de organisatie?
- Waar dient de marketing/communicatie op te focussen om dit gat meer in lijn te krijgen?
- Hoe wordt de organisatie relevanter en aantrekkelijker voor de doelgroep?
Wil jij het antwoord op een van deze vragen weten. Trek aan de bel, wij helpen graag met een extern imago-onderzoek. Groetjes Els