Hoe PR echte verandering kan stimuleren: inspiratie uit KPN’s campagne

De KPN-campagne Stukje Van Mij is vorige week tijdens de Global SABRE Awards uitgeroepen tot de beste PR-campagne ter wereld. Voor het eerst ontvangt een Nederlandse campagne deze internationale onderscheiding. Een PR-campagne die gaat over creativiteit, authenticiteit en maatschappelijke relevante. Voor mij als pr-professional herinnert het mij dat mijn werk gaat om het raken van mensen en het creëren van echte impact.
Author Roos
Date 13 november 2025
Categorie Blogs & Vlogs
b7576b3f-5028-4ca3-b13a-62a44812e5c8
Date 13 november 2025
Categorie Blogs & Vlogs

De KPN-campagne Stukje Van Mij is vorige week tijdens de Global SABRE Awards uitgeroepen tot de beste PR-campagne ter wereld. Voor het eerst ontvangt een Nederlandse campagne deze internationale onderscheiding. Een PR-campagne die gaat over creativiteit, authenticiteit en maatschappelijke relevante. Voor mij als pr-professional herinnert het mij dat mijn werk gaat om het raken van mensen en het creëren van echte impact.

 

Wat deze campagne zo bijzonder maakt, is de meetbare impact. Stukje Van Mij richtte zich op online shaming en het ongewild verspreiden van intieme beelden onder jongeren; een thema dat vaak onderbelicht blijft. Dankzij de geïntegreerde aanpak, waarin onderzoek, storytelling en media slim werden gecombineerd, wist de campagne een breed publiek te bereiken. De boodschap leidde tot gesprekken in media, op scholen en online, en droeg zelfs bij aan beleidswijzigingen, zoals de Wet seksuele misdrijven.

 

Impact bij zichtbaarheid
Een concreet voorbeeld van hoe zichtbaarheid impact kan hebben, zag ik ook bij ons werk voor een klant uit de energiesector. Nadat een artikel verscheen over een zonneproject dat niet doorging vanwege regelgeving, pikten verschillende landelijke media het bericht op. Dat zorgde ervoor dat het onderwerp politiek werd opgepakt. Hoewel het uiteindelijk niet tot behandeling kwam, was één doel al bereikt: het thema stond op de politieke agenda en kreeg aandacht.



De erkenning van KPN laat mij zien dat effectieve PR niet alleen cijfers of resultaten is, maar verder gaat dan dat. Stukje Van Mij is een inspirerend voorbeeld van hoe je met creativiteit, authenticiteit en maatschappelijke relevantie een campagne kunt maken die écht impact heeft. Tot slot is het een herinnering dat PR meer is dan marketing: het kan verandering stimuleren en mensen écht raken.

 

Ilona Woud




 



Tags BtB | BtC
10-11-2025 Securitas Technology, onderdeel van Securitas, levert geïntegreerde beveiligingsoplossingen voor bedrijven van alle soorten en maten. Wereldwijd werken meer dan 13.000 collega’s in 40 landen dagelijks aan het veiliger maken van de mgeving en het bieden van een optimale klantervaring.
10-09-2025 Holland Solar werkt al langere tijd samen met Continews voor de persvoorlichting. De samenwerking wordt nu uitgebreid. Waar Continews zich tot nu toe exclusief richtte op zonnestroomsystemen op woningen, zal het bureau voortaan de persvoorlichting verzorgen voor alle zonne-energieonderwerpen van Holland Solar.
04-08-2025 In een tijd waarin onduidelijk politiek beleid, kritische mediaberichten en soms zelfs onbegrip de energietransitie onder druk zetten, is heldere en eerlijke communicatie belangrijker dan ooit. Juist in deze complexe context is het van grote waarde om een communicatiepartner naast je te hebben die niet alleen de media begrijpt, maar ook écht weet waar jij als organisatie voor staat.
Vorige
Volgende
Wij maken van jouw merk een bron van informatie voor relevante media