De eerste paar weken stonden vooral in het teken van mijn draai vinden binnen het PR-vak. Ik leerde collega’s, klanten en de werkwijze kennen, terwijl ik me tegelijkertijd verdiepte in welke onderwerpen nieuwswaardig zijn, hoe je projecten vertaalt naar mediakansen en hoe je een persbericht kunt schrijven dat écht interessant is voor media. Geloof me, dit is lastiger dan het lijkt! Wanneer je een krant doorbladert of een nieuwssite doorscrollt ziet het er allemaal simpel uit, maar zodra je zelf met een persbericht aan de slag gaat, merk je pas hoeveel werk erachter zit.
Bij Continews werk ik veel met klanten die zich inzetten voor duurzaamheid. Dit brengt soms ook met zich mee dat we complexe onderwerpen begrijpelijk moeten maken voor een breed publiek. Termen als EMS, netcongestie, gecontracteerd vermogen en peakshaving vlogen me in het begin om de oren. Inmiddels kan ik niet alleen uitleggen wat ze betekenen, maar zie ik ook welke invalshoeken voor media interessant zijn. Zo werkte ik mee aan het persbericht over de Boltainer-laadpalen bij Jumbo Mieremet in Den Haag en leverde ik een bijdrage aan het persbericht over de Zoutwaterbatterij van Alius. Mijn kennis over onder andere (thuis)batterijen groeit sneller dan ik ooit gedacht had.
Van leren naar doen
De afgelopen maanden heb ik gewerkt aan het bepalen van nieuwswaardige thema’s, het meeschrijven aan diverse persberichten en het koppelen van verhalen aan de juiste media. Waar mijn werk in het begin nog veel feedback nodig had, merk ik nu dat ik steeds beter snap wat een persbericht sterk maakt en hoe je een boodschap goed overbrengt op het publiek. Mijn stagebegeleider Lenna geeft me steeds vaker goedkeuring op mijn werk en vertelt me dat ze ziet dat ik vooruitga. Dat geeft me niet alleen een goed gevoel, maar geeft me ook het vertrouwen om proactiever te zijn, zowel in het bedenken van ideeën als bij het schrijven van persberichten.
Van leren naar impact maken
En nu? Nog twee en een halve maand om verder te groeien! Ik wil mijn schrijfvaardigheden verder ontwikkelen, actiever meedenken over PR-kansen en vooral zoveel mogelijk impact maken voor onze klanten.
Het schrijven van deze blog laat me extra inzien hoeveel ik al geleerd heb, maar óók hoeveel er nog te ontdekken valt binnen het PR-vak. Het beste moet nog komen. 😉
Anna de Niet