Als PR-bureau moet je AI juist omarmen

Kunstmatige intelligentie, oftwel AI. We raken er maar niet over uitgepraat. Ambtenaren die geen ChatGPT, Midjourney of Bard (Google) mogen gebruiken, verwarring over deepfakes en de EU die nu een akkoord heeft gesloten voor de veilige toepassing van kunstmatige intelligentie. Waar op een aantal AI-toepassingen (terecht) een verbod komt, zouden PR-bureaus kunstmatige intelligentie juist moeten omarmen als een waardevol instrument om hun diensten te verbeteren en hun creativiteit te vergroten. In deze blog licht ik er drie punten uit.
Author jeroen
Date 14 december 2023
Categorie Blogs & Vlogs
Name Jeroen van Beek
jonathan-kemper-N8AYH8R2rWQ-unsp
Date 14 december 2023
Categorie Blogs & Vlogs
Name Jeroen van Beek

Kunstmatige intelligentie, oftwel AI. We raken er maar niet over uitgepraat. Ambtenaren die geen ChatGPT, Midjourney of Bard (Google) mogen gebruiken, verwarring over deepfakes en de EU die nu een akkoord heeft gesloten voor de veilige toepassing van kunstmatige intelligentie. Waar op een aantal AI-toepassingen (terecht) een verbod komt, zouden PR-bureaus kunstmatige intelligentie juist moeten omarmen als een waardevol instrument om hun diensten te verbeteren en hun creativiteit te vergroten. In deze blog licht ik er drie punten uit.

 

Meedenken met teksten 
In een eerdere blog schreef ik nog waarom het werk voor PR-bureaus standhoudt ondanks de komst van AI. Het is namelijk geen meester in het schrijven van teksten. De tools kunnen veel, maar echt goede teksten schrijf je toch zelf. Dat is nog steeds zo. Wel kan het meedenken met het schrijven van je teksten. Door de juiste instructies (prompts) in te stellen geeft AI je een outline van de te schrijven tekst. Dit stelt PR-professionals in staat om zich te concentreren op de juiste toon en inhoud van het bericht, terwijl AI de last van het krijgen van overzicht verlicht.

Digitaal sparmaatje
Waar eerst nog met collega’s een flink uurtje werd gebrainstormd, kunnen brainstormsessies nu compleet anders worden gehouden. AI kan suggesties doen op basis van historische gegevens, marktanalyses en consumentengedrag, terwijl jouw creativiteit een uiteindelijke beslissing maakt. Ook als je al wat langer in het onderwerp zit, kan het goed zijn om je te laten verrassen door de inzichten van AI.

 

Nieuwe zoekfunctie
AI is ook in te zetten als zoekfunctie. Wanneer je een bericht wil schrijven, zijn actuele, relevante bronnen nodig om het bericht meer body te geven. Met AI gaat deze zoekfunctie een stuk sneller wanneer je zelf handmatig informatie moet gaan zoeken. Zaak blijft wel dat PR-professionals zelf moeten bepalen of de bron bruikbaar is.

 

Kortom, in een tijd waarin AI een steeds grotere rol speelt, kan het een mooie bijdrage leveren aan het werk van PR-professionals. Zoals ik mijn vorige blog over AI ook afsloot: we gaan zien waar het ons brengt.

10-09-2025 Holland Solar werkt al langere tijd samen met Continews voor de persvoorlichting. De samenwerking wordt nu uitgebreid. Waar Continews zich tot nu toe exclusief richtte op zonnestroomsystemen op woningen, zal het bureau voortaan de persvoorlichting verzorgen voor alle zonne-energieonderwerpen van Holland Solar.
04-08-2025 In een tijd waarin onduidelijk politiek beleid, kritische mediaberichten en soms zelfs onbegrip de energietransitie onder druk zetten, is heldere en eerlijke communicatie belangrijker dan ooit. Juist in deze complexe context is het van grote waarde om een communicatiepartner naast je te hebben die niet alleen de media begrijpt, maar ook écht weet waar jij als organisatie voor staat.
Vorige
Volgende
Wij maken van jouw merk een bron van informatie voor relevante media