De middelen die door organisaties ingezet worden om met hun doelgroep te communiceren zijn oneindig. Voordat je aan de slag gaat met het communiceren met jouw doelgroep, is het belangrijk om een strategie te bepalen. Om inzicht te krijgen in de verschillende kanalen om jouw doelgroep te bereiken, kan het PESO-model gebruikt worden. PESO staat voor ‘Paid’, ‘Earned’, ‘Shared’ en ‘Owned’.
Door middel van het PESO-model creëer je de mogelijkheid om alle vier de segmenten te gebruiken en op deze wijze een optimale mix te krijgen. Werp een blik op je huidige mix en ga na welke media je het best kunt gebruiken om de juiste doelgroep te bereiken.
Korte uitleg van het PESO-model
- Paid media
Het woord verklapt het al grotendeels. Jij bent aanwezig op deze mediakanalen omdat je ervoor hebt betaald. Denk hierbij aan advertorials, Google AdWords, reclamespotjes en social ads. Je koopt bereik om zo meer mensen kennis te laten maken met jouw merk.
Voordelen: regie in eigen handen en verzekerd van zichtbaarheid.
Nadelen: (grote) investering waarbij monitoring erg belangrijk is.
- Earned media
Oftewel, verdiende media-aandacht. Andere personen hebben deze media-aandacht voor jou gecreëerd. Denk hierbij aan een retweet of een review. Binnen dit rijtje passen ook persberichten of blogs die over jouw organisatie worden geschreven en als free publicity worden gedeeld.
Voordelen: gratis en hoog in geloofwaardigheid. Daarbij zorgt een aanbeveling voor een hogere SEO-waarde.
Nadelen: je hebt hier weinig grip op.
- Shared media
Shared media is vooral te linken aan social media-activiteiten. Denk hierbij aan likes, shares en retweets.
Voordelen: hoog in geloofwaardigheid, brengt weinig kosten met zich mee.
Nadelen: veel monitoring nodig en weinig grip.
- Owned media
Dit gaat over platformen die je volledig zelf beheert. Voorbeelden hiervan zijn: je website, social media, nieuwsbrieven of magazines.
Voordelen: volledige controle.
Nadelen: gaat altijd in combinatie met paid, shared of earned media voor geloofwaardigheid.
PESO-model & Continews
We kunnen concluderen dat een mix van de paid, earned, shared en owned media nodig is om je boodschap op een juiste manier bij het publiek te brengen en voldoende touch points te creëren. Pas daarna overweegt de gemiddelde prospect een koopbeslissing. Het PESO-model reflecteert de abonnementen van Continews. De focus bij Continews ligt op het genereren van free publicity gericht op de juiste doelgroep, oftewel earned media. Door middel van de PR-waarde zal de meetbaarheid in dit geval kunnen worden afgelezen. En daarnaast natuurlijk het bereik. Klanten mikken hierbij vooral op de nog niet actief zoekende klant.
Met een toevoeging aan onze abonnementen implementeren we de gedachte van het PESO-model binnen Continews.
Internal & external identity abonnement
Met activations only beheren we de website en socials (owned media). Dit maakt de mix nóg interessanter en uiteindelijk kan dit leiden tot shared media.
Dit abonnement reflecteert paid media. Via samenwerkingen met influencers en bladen brengen we organisaties bij de juiste doelgroep.
Welke vorm van media ga jij binnen het bedrijf toevoegen om de mix compleet te maken?
Let me know.