Tegenlezen versus journalistieke vrijheid

Journalisten voelen zich weleens bezwaard wanneer ik hen vraag of ik het verhaal vooraf kan lezen op feitelijke onjuistheden. De vrees bij journalisten is dat ik als PR-adviseur te controlerend ben en hun journalistieke vrijheid beperk. Toch vind ik het belangrijk om mijn rol als PR-adviseur in dit proces niet te onderschatten. Waarom? Dat vertel ik je graag.
Author Continews Team
Date 17 oktober 2024
Categorie Blogs & Vlogs
Name Lenna van den Haak
Blogs-4
Blogs-4
Date 17 oktober 2024
Categorie Blogs & Vlogs
Name Lenna van den Haak

Journalisten voelen zich weleens bezwaard wanneer ik hen vraag of ik het verhaal vooraf kan lezen op feitelijke onjuistheden. De vrees bij journalisten is dat ik als PR-adviseur te controlerend ben en hun journalistieke vrijheid beperk. Toch vind ik het belangrijk om mijn rol als PR-adviseur in dit proces niet te onderschatten. Waarom? Dat vertel ik je graag.

 

Als PR-adviseur fungeer je als de brug tussen de organisatie en de journalist. Mijn primaire doel is om ervoor te zorgen dat de feiten juist worden gepresenteerd. In een tijd waarin misinformatie snel kan circuleren, is het cruciaal dat journalisten de feiten goed begrijpen en correct rapporteren. Het is voor sectoren als bijvoorbeeld de installatietechniek of de energiebranche ontzettend belangrijk dat complexe vaktaal of gespecialiseerde producten correct en vooral duidelijk worden uitgelegd.

 

Wanneer ik als PR-adviseur meekijk of tegenlees, betekent dit niet dat ik de creatieve vrijheid van de journalist inperk. Integendeel. Ik juich het alleen maar toe als een journalist een duidelijk en mooi artikel schrijft. Ik kan voor journalisten juist een hulpmiddel zijn. Een goede samenwerking leidt vaak tot een sterker eindproduct, dat zowel informatief als aantrekkelijk is voor de doelgroep, dus de lezer.

 

Mijn expertise als PR-adviseur is juist waardevol om een verhaal te verduidelijken en te verrijken. Ik omarm de samenwerking met journalisten, in plaats van er een struikelblok van te maken.

 

Heb jij vaak mooi bedrijfsnieuws dat op de juiste wijze in de media moet komen? Bel of mail mij, dan maken we een afspraak.

 

Lenna van den Haak

Tags BtB | BtC | Duurzaamheid | Hotellerie / MICE | Travel
09-04-2024 Ieder jaar kiest Continews een goed doel uit om gedurende 12 maanden gratis voor te werken. Een gift in de vorm van een Nicheabonnement, waarbij maandelijks proactief media-aandacht wordt gegenereerd. Afgelopen jaar viel de keuze op Made Blue Foundation.
18-01-2024 Univé Noord-Holland is een regionale vestiging van Univé, een Nederlandse verzekeringsmaatschappij die opereert als een coöperatie. Dat doen ze onder andere vanuit twaalf winkels verspreid over Noord-Holland, het Groene Hart en Zwolle. Al sinds 1794 helpt Univé Noord-Holland risico’s te voorkomen, gevolgen te beperken en te verzekeren wat écht nodig is. Karin Groot van Univé Noord-Holland vertelt over hun manier van werken en over de samenwerking met Continews.
Vorige
Volgende
Wij maken van jouw merk een bron van informatie voor relevante media