Om de juiste media te bereiken met jouw nieuws is het van belang om het medialandschap te kennen; zoals te lezen is in de blog van vorige week. Door aan de slag te gaan met het apart bekijken van relevante media en journalisten, garandeer je dat nieuws bij de juiste media terechtkomt. Dit geldt echter alleen voor goed actueel nieuws, dat ook een grote mate van relevantie kent. Hoe kun je media dan echt verrassen met het nieuws waar ze naar op zoek zijn?
Naast dat er zaken in en om een bedrijf spelen die nieuws vormen, denk aan het aantreden van een nieuwe directeur of het afronden van een nieuw uniek project, blijf ik als PR-adviseur constant zoeken naar iets wat ook verband houdt met een grotere actualiteit of ontwikkeling. Om dit voor elkaar te krijgen lees ik zowat alles in de media wat op de een of andere manier te maken heeft met de branche van opdrachtgevers. Ik blijf op de hoogte van de ontwikkelingen in de branche en kan zo makkelijk en snel connecties maken.
Zelf het nieuws goed in de gaten houden, is dus belangrijk, maar ook door de computer het meeste werk te laten doen, kom je aardig ver. X is zeker een old time favorite. Ook Google Alerts is een veelgebruikte applicatie. Door te zoeken naar de juiste termen geeft Google mij een overzicht van allerlei publicaties omtrent die specifieke onderwerpen die op het internet verschijnen. Zo mis ik geen enkel nieuwsartikel.
Net als vroeger
Om nog even terug te grijpen op mijn vorige blog, zijn het juist deze digitale hulpmiddelen die nu net geschikt zijn voor het vinden van de meest relevante journalisten en media voor jouw nieuws. Wanneer een journalist constant weer naar boven drijft tijdens het lezen van artikelen, valt dat op. De wil is er dan vaak wel op iets met het nieuws te doen. Alleen nog de kop goed brengen en klaar ben je.
Niks gaat echter boven het vele praten met je opdrachtgever en het zoeken van contact met branchegenoten. Mond-tot-mond werkt naar mijn ervaring toch nog altijd het beste, net als vroeger.
Wil jij ook met goed nieuws over jouw bedrijf of organisatie in de media verschijnen? Ik help je graag verder.
Roos Houtman