Zon, wind en water leveren inmiddels zo’n 40% van de wereldwijde stroom. Klinkt indrukwekkend, maar volgens de IEA, een westerse energiedenktank, is dat nog niet genoeg: we lopen af op 2,5 tot 3 graden opwarming deze eeuw. Tegelijk laat onderzoek van Zinvolt zien dat veel huishoudens hun duurzame investering nog niet optimaal benutten. Ik, als PR-professional, help merken en mensen bewust te maken van de stappen die wél effect hebben en deze zichtbaar te maken. Kleine keuzes dragen immers bij aan het vertragen van de opwarming.
Het recente onderzoek van Zinvolt onder 5.250 Nederlandse zonnepaneelbezitters laat zien dat bijna 85% van de huishoudens hun thuisbatterij vooral op één plek gebruikt. Het idee dat je zo’n batterij ook bij een vakantiehuis of in combinatie met een dynamisch energiecontract kunt inzetten, is voor de meeste mensen nog onbekend. Ik merk dat communicatie hierbij een belangrijke rol speelt: informatie helder en praktisch maken, zodat mensen zo wél stappen kunnen zetten richting verduurzaming.
Grootverbruikers: van uitdaging naar oplossing
Niet alleen huishoudens met zonnepanelen hebben nog veel te ontdekken over slimme energieoplossingen. Bedrijven zien soms kansen over het hoofd, terwijl juist ziekenhuizen en fabrieken met lokaal opgewekte energie het elektriciteitsnet kunnen ontlasten. Daarnaast kunnen ze hun eigen duurzaamheid zichtbaar verbeteren door stroom slim op te slaan en efficiënt te gebruiken. Door hier slim mee om te gaan, vertalen we abstracte thema’s als netcongestie en CO2-reductie naar concrete acties. Ik vind het inspirerend: het laat zien dat concrete acties direct effect kunnen hebben.
Of het nu gaat om een thuisbatterij of bedrijfsvoering: communicatie laat zien hoe kleine keuzes kunnen bijdragen aan een groot effect. PR speelt een belangrijke rol in het versnellen van de energietransitie: door informeren, inspireren en verbinden.
Ilona Woud