Creativiteit is geen knop die je aanzet. Toch is dat precies wat je soms moet doen. Zoals op een dinsdagochtend, als de week nog aan het begin is en de koffie nog pruttelt. Binnen PR gaat het niet alleen om wát je vertelt, maar ook hóe je het vertelt. Daar komt creativiteit om de hoek kijken – zelfs op de meest gewone momenten.
Bij Continews leerde ik om niet te wachten op inspiratie, maar actief op zoek te gaan. Soms begint dat bij een onverwachte actualiteit, soms bij een korte brainstorm met collega’s. En soms gewoon bij een vraag die je jezelf stelt: “Wat zou ík willen lezen in de krant?”
Wat ik waardeer aan deze stage is dat creativiteit niet wordt afgedwongen, maar gevoed. Ik mocht ideeën delen, hoe gek of klein ze ook leken. Geen idee werd meteen afgeschoten – sterker nog, soms werd zo’n ogenschijnlijk klein idee de basis van een sterk persbericht.
Tijdens een brainstormsessie keek ik bijvoorbeeld buiten de gebruikelijke trends binnen een branche. Ik vond interessante cijfers en koppelde dit aan het productaanbod van de klant. Door deze onverwachte invalshoek creëerden we een nieuwshaak die aansloot bij een bredere maatschappelijke ontwikkeling, wat uiteindelijk leidde tot publicatie in een landelijk dagblad.
De les? Creativiteit zit niet alleen in het grote idee, maar juist ook in het durven denken buiten het script: in het omdraaien van een onderwerp, het stellen van net die andere vraag, of simpelweg een mail net iets anders beginnen dan standaard. Dat ontdekte ik op hele gewone dinsdagen, en dat maakt die dagen eigenlijk best bijzonder.
Kenza Ezzahraoui