Samen met onze opdrachtgevers bespreken we welke onderwerpen nieuwswaardig zijn en welke verhalen we naar buiten brengen. Om die verhalen extra kracht te geven, spreken we bijna altijd met derde partijen die betrokken zijn bij het project, de installatie of het evenement. Vaak is dit om de context van een verhaal te begrijpen, omdat we als PR-adviseur een zo compleet mogelijk persbericht willen maken.
Ook merk ik dat het betrekken van een derde partij niet alleen de inhoudelijke waarde van een verhaal vergroot, maar het een persbericht ook een extra positieve dimensie geeft. Zo voelen kleinere ondernemingen, die zelf weinig tot niets aan PR doen, zich vaak vereerd wanneer ze betrokken worden bij een persbericht over een project waar ze aan meegewerkt hebben. Dan vertellen ze graag wat zíj voor dit project betekent hebben. En natuurlijk vinden ze het gaaf wanneer het persbericht, waarin hun bedrijf een rol speelt, in de media verschijnt.
Geloofwaardiger verhaal
Ik vind dat een derde partij je verhaal geloofwaardiger maakt. Een opdrachtgever kan ons zelf vertellen dat een samenwerking goed verliep of dat er een mooie oplossing is gevonden voor een probleem, maar wanneer ook een derde partij dit bevestigt, krijgt het verhaal een extra lading van geloofwaardigheid. Het persbericht wordt daardoor niet alleen completer, maar ook overtuigender en persoonlijker.
En dat is mooi voor alle partijen. Voor de opdrachtgever, omdat het hun reputatie en waardering voor hun werk versterkt. Voor de derde partij is dit een kans om over hun bijdrage te vertellen en zichzelf zichtbaar te maken in de media. Voor ons als PR-adviseurs draagt het bij aan een completer en authentieker verhaal dat beter werkt bij het publiek.
Anna de Niet