Een van de leukere dingen in mijn werk is het bellen met journalisten. Nieuws pitchen en vertellen waarom zij dit verhaal echt moeten meenemen in hun medium of er zelf een grotere journalistiek productie van kunnen maken. De interactie met de journalist, mijn eigen rol hierin, het speelveld waarin ik opereer, het speelt allemaal een rol. Maar wie bel ik dan op voor welk verhaal? Mijn netwerk zit in mijn hoofd en ik vertel je in deze blog hoe belangrijk het is om een netwerk op te bouwen en te onderhouden.
Een groot netwerk hebben is essentieel in de wereld van PR en communicatie. Voor journalisten is het opbouwen van sterke relaties met betrouwbare contacten cruciaal om toegang te krijgen tot waardevolle informatie en relevante verhalen. Maar net zo belangrijk is het voor mij als PR-professional om een goede band te onderhouden met journalisten.
Waarom? Omdat een goed netwerk je in staat stelt om journalisten beter te begrijpen en om hun voorkeuren, werkstijl en de onderwerpen die hen interesseren, te leren kennen. Het biedt mij een gelegenheid om hen te voorzien van relevante, goed onderbouwde informatie die hun verhalen ondersteunt, wat de kans vergroot dat het verhaal daadwerkelijk wordt opgepikt.
Ik zie het als een win-win situatie: journalisten krijgen toegang tot waardevolle en goed gepresenteerde content, terwijl ik als PR-adviseur ervoor zorg dat hun boodschap in de juiste context en met de juiste toon wordt gepresenteerd.
Vertrouwen, transparantie en consistentie
Begrijp me niet verkeerd. Het opbouwen van een langdurige relatie met journalisten kan niet in één keer worden gedaan. Het draait om vertrouwen, transparantie en consistentie. Het betekent niet alleen het sturen van persberichten, maar ook het onderhouden van open communicatie, het begrijpen van de deadlines en het leveren van wat de journalist daadwerkelijk nodig heeft. Door deze relaties krijg je niet alleen betere media-aandacht, maar ook een solide basis om in de toekomst succesvol samen te werken.
In het digitale tijdperk, waar informatie snel verspreid wordt, vind ik dat het belangrijker is dan ooit om sterke, oprechte relaties op te bouwen met journalisten. Netwerken is de sleutel tot het realiseren van een effectief verhaal en het vergroten van de zichtbaarheid van je opdrachtgever.
Lenna van den Haak
Senior PR-adviseur bij Continews