Hoe vertaal je bedrijfsnieuws voor journalisten?

Als PR-adviseur is het je taak om nieuws rondom een bedrijf of projecten waar het aan werkt op zo’n manier te presenteren dat journalisten er enthousiast over schrijven. Bedrijfsnieuws kan soms droog of commercieel overkomen, maar door het te vertalen naar een journalistiek verhaal, kan je ervoor zorgen dat het resoneert met zowel journalisten als hun doelgroep. Hoe dan? Senior PR-adviseur Lenna van den Haak legt het uit. 
Author Roos
Date 6 maart 2025
Categorie Blogs & Vlogs
WhatsApp Image 2024-02-29 at 11.14.22
Date 6 maart 2025
Categorie Blogs & Vlogs

Als PR-adviseur is het mijn taak om nieuws rondom een bedrijf of projecten waar het aan werkt op zo’n manier te presenteren dat journalisten er enthousiast over schrijven. Bedrijfsnieuws kan soms droog of commercieel overkomen, maar door het te vertalen naar een journalistiek verhaal, kan ik ervoor zorgen dat het resoneert met zowel journalisten als hun doelgroep. Hoe ik dat doe? 

 

  • Creëer betrokkenheid
    In plaats van alleen te focussen op cijfers of producten, kijk ik altijd naar de mensen erachter. Journalisten zijn op zoek naar verhalen die hun publiek iets nieuws of inspirerends bieden. Daarom vertel ik het bedrijfsnieuws altijd vanuit het perspectief van de mensen die erbij betrokken zijn. Dit maakt het verhaal authentiek en zorgt ervoor dat het artikel veel meer is dan een persbericht over een product of dienst. Het wordt een verhaal over passie, visie en impact. Iets wat een journalist niet kan negeren. Het draait om verhalen die de essentie van het bedrijf tot leven brengen en die zijn doelgroepen inspireren.

 

  • Verbinding met maatschappelijke trends
    Veel nieuws gaat over grotere trends in de samenleving: duurzaamheid, innovatie, inclusiviteit, en technologie. Als ik bedrijfsnieuws vertaal naar een menselijk verhaal, kijk ik altijd hoe het bedrijf zich verhoudt tot deze trends. Bijvoorbeeld, als een bedrijf zich inzet voor duurzaamheid, kan ik het verhaal koppelen aan de bredere beweging richting groene initiatieven, en zo het bedrijf als een verantwoordelijke speler positioneren. 

 

Lenna van den Haak

Senior PR-adviseur bij Continews

Tags BtC
09-04-2024 Ieder jaar kiest Continews een goed doel uit om gedurende 12 maanden gratis voor te werken. Een gift in de vorm van een Nicheabonnement, waarbij maandelijks proactief media-aandacht wordt gegenereerd. Afgelopen jaar viel de keuze op Made Blue Foundation.
Vorige
Volgende
Wij maken van jouw merk een bron van informatie voor relevante media