Het aandeel bedrijven dat investeert in klimaatmaatregelen is gedaald van 68% naar 64%. Dat meldt het CBS vandaag. Onzekerheid, hoge kosten en het ontbreken van haalbare alternatieven spelen een grote rol. Als PR-adviseur in de duurzaamheidssector zie ik dit niet als het einde van de groei, maar als een signaal dat communicatie nu belangrijker is dan ooit.
Bedrijven hebben niet alleen technologie nodig, ze hebben ook richting, vertrouwen en échte verhalen nodig. Duurzaamheid moet niet gezien worden als kostenpost, maar als investering in toekomstbestendigheid. Voor zowel kleine als grote bedrijven geldt: transparantie, samenwerking en communicatie maken het verschil.
Ik zie het als mijn taak om duurzame ambities begrijpelijk en tastbaar te maken. Niet als beleidsmaker of technicus, maar als PR-adviseur. Juist in tijden van twijfel wil ik laten zien: verduurzaming is geen luxe, maar noodzaak. Successen mogen gevierd worden. Tegelijk moeten we ook durven praten over wat nog schuurt. Daar begint pas echte vooruitgang.
Duurzaamheid vertraagt misschien, maar stopt niet. Laten we blijven investeren in technologie en communicatie. Bedrijven moeten zich gesterkt blijven voelen om keuzes te maken.
Lenna van den Haak