Waarom timing alles is in PR

In PR gaat het niet alleen om het vertellen van jouw verhaal, maar ook om wanneer je dat verhaal deelt. Als ik een goed verhaal heb, maar concurrenten delen bijvoorbeeld net een vergelijkbaar verhaal, is de kans groot dat er weinig gebeurt. Timing is de stille kracht achter elke succesvolle PR-campagne.
Author Roos
Date 12 mei 2025
Categorie Blogs & Vlogs
Foto Ilona Woud (2)
Date 12 mei 2025
Categorie Blogs & Vlogs

In PR gaat het niet alleen om het vertellen van jouw verhaal, maar ook om wanneer je dat verhaal deelt. Als ik een goed verhaal heb, maar concurrenten delen bijvoorbeeld net een vergelijkbaar verhaal, is de kans groot dat er weinig gebeurt. Timing is de stille kracht achter elke succesvolle PR-campagne. Hoe bepaal ik mijn timing? 

 

Een van de manieren, bijna de krachtigste, is in te haken op actuele gebeurtenissen. Heb jij bijvoorbeeld duurzaamheid hoog in het vaandel staan? Een wereldwijde klimaatactie of een belangrijke conferentie vind ik het moment om je boodschap te delen. Als jij jouw merk koppelt aan nieuwsitems die nu de gemoederen bezighouden, sta jij vooraan. Jouw boodschap staat dan zo in de media.  

 

Media-agenda’s
Naast de actualiteit is de media-agenda ook van toepassing. Media hebben vaak hun eigen agenda’s: bepaalde tijden van het jaar of specifieke gebeurtenissen krijgen veel aandacht. Als PR-professional kijk ik of ik een verhaal dan naar buiten moet brengen. Een verhaal over hoe je op moet laden als de zon niet schijnt? Dat verhaal past minder goed in de zomer.  

 

Proactief vs reactief 

Verder iets wat belangrijk is om te onthouden: wanneer heb jij de regie om je boodschap uit te dragen? Proactieve PR is wanneer jij dat hebt. Het is een nieuw product of een mijlpaal. Reactieve PR komt voor wanneer externe gebeurtenissen jou dwingen om snel te reageren. Misschien heeft je merk te maken met negatieve publiciteit, of gebeurt er iets onverwachts waar je op in moet spelen. PR kan jouw merk weer in een positief daglicht plaatsen.  

 

Als PR-professional is het mijn taak om de momenten te herkennen en hierop in te spelen. Timing in PR is geen toeval; het is een vaardigheid die je kunt ontwikkelen met de juiste tools en een scherp oog voor de situatie. Door je timing goed te bepalen, kun je je merk op het juiste moment de aandacht geven die het verdient. ​​ 

 

Wil jij ook met goed nieuws over jouw bedrijf of organisatie in de media verschijnen? Ik help je graag verder. 

  

Ilona Woud 

 

Tags BtB | BtC
Vorige
Volgende
Wij maken van jouw merk een bron van informatie voor relevante media